Espais verds de Sant Quirze de Besora. Foto: Diputació de Barcelona

27/12/2022 12:00 h

Infraestructures i Urbanisme

Pla Director del Verd Urbà de Sant Quirze de Besora

Sant Quirze de Besora ja disposa del Pla Director del Verd Urbà. Es tracta d’una eina de planificació i gestió per a la millora de la jardineria pública. Inclou un inventari i la diagnosi dels espais verds i de l’arbrat viari, alhora que també fa propostes de planificació, gestió i manteniment per a la millora de l’estat de la vegetació i dels espais. El treball ha tingut un cost de gairebé 5.500 euros.

El municipi osonenc té una població de 2.145 habitants i disposa de 6,7 ha d’espais verds urbans. Una gran part de superfície d’espais verds, el 59%, correspon a parcs. De la resta, un 20% són jardins i un 11% correspon a espais verds en equipaments.

Comparant aquestes dades amb d’altres municipis similars, la quantitat de m2 de verd urbà per habitant triplica les dades de mitjana de referència. Respecte al nombre d’arbres per habitant, les xifres d’arbrat total i d’arbrat en espais verds estan per sobre de la mitjana mentre que només queda per sota l’arbrat viari.

El pla conclou que els espais estan en bon estat i s’hi fa un manteniment correcte. A més, els espais estan ben repartits pel nucli, tot i que hi falta connexió. La quantitat d’arbrat per habitant és la correcta, però caldria augmentar-ne la presència a l’espai viari. Respecte la gestió, s’ha detectat un excés de podes d’arbrat i alguna espècie que caldria eliminar.

Les propostes de millora

D’acord amb el pla, s’han fet diverses propostes de millora. Entre aquestes, hi ha la d’augmentar la diversitat i la quantitat d’arbrat, així com la de canviar els criteris de manteniment, especialment respecte la poda. També es suggereix conservar i millorar la biodiversitat augmentant les masses arbustives.

Per últim, el pla incorpora propostes puntuals prioritzades i valorades econòmicament.

Aquesta actuació respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 "Salut i benestar", i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.