Santuari de La Cisa des de Can Botey de Premià de Dalt, inclòs en el Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals del municipi. Foto: Diputació de Barcelona

12/06/2024 13:30 h

Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns de Premià de Dalt

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l’Ajuntament de Premià de Dalt el Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals del municipi, una eina que ha de servir per establir mesures per conservar el patrimoni, recuperar-lo i millorar-lo. L’Ajuntament va sol·licitar a la Diputació, a través del Pla Xarxa de Governs Locals 2021-2023, la redacció d’aquest treball.

Amb aquest objectiu, el Pla Especial i catàleg, que ha estat coordinat pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) amb un cost de 44.770 euros, defineix el patrimoni històric, arquitectònic i ambiental de Premià de Dalt. El treball, que s’ha desenvolupat al llarg de quinze mesos, permetrà apropar-se als valors patrimonials del municipi des de tots els conceptes.

El Catàleg i Pla Especial de protecció del patrimoni recull una memòria amb l’estudi de l’evolució urbana i històrica del municipi, la memòria justificativa, una normativa, els plànols de situació dels elements, la carta arqueològica actualitzada, l’estudi de paisatge i el document ambiental estratègic. S’han confeccionat les fitxes corresponents als 197 béns catalogats, que es poden classificar en béns arquitectònics, béns socioculturals i etnològics, béns arqueològics i paleontològics, béns naturals i béns ambientals i paisatgístics.

El municipi compta amb un nucli antic destacat que es configura entorn de l’església de Sant Pere, la rectoria i la casa del Terçó. S’ha de remarcar el conjunt dels carrers de Sant Crist, de l’Església, de la Cisa, Llarg, de les Flors, Folch i Torres, Nou, del Mar i carretera del Ramal, amb diversos exemples d’arquitectura popular dels segles XVI-XIX. Altres ermites i esglésies que convé ressaltar són el santuari de la Mare de Déu de la Cisa, l’església de Santa Anna, les capelles del Sant Crist i de Sant Sebastià, i l’ermita de Sant Mateu.

Premià de Dalt compta amb importants exemples de casals i masies com el mas Moles, de la Cisa, Can Botey, Can Berlanga, Can Franquesa, Can Balet i Can Figueres. Com a equipaments públics cal destacar l’antic Ajuntament, de l’arquitecte Bonaventura Bassegoda, i el mercat municipal, exemples de construccions del primer terç del segle XX. Pel que fa a arquitectura contemporània també compta amb exemples destacats com Can Bueno i les cases Bayés i Blajot.

Pel que fa als béns arqueològics i paleontològics, s’ha revisat i actualitzat l’Inventari de Patrimoni Arqueològic i Paleontològic del municipi. D’aquest tipus de bé cal remarcar la Cadira del Bisbe, la necròpoli de Santa Anna i el Cau del Dimoni.

Quant a béns naturals, ambientals i paisatgístics s’han inclòs, entre d’altres elements, arbres singulars com l’alzina de Ca n’Alzina, el roure de la Cisa i el pi de Can Verboom, els Rocs de l’Andreu, la Roca de Cavall i el Cau del Mussol. El municipi inclou un bon conjunt de fonts, basses, safareigs, pous i mines d’aigua disseminats per tot el terme. També cal destacar les hortes, com les de Can Riera i Can Vallerià, i els jardins de Can Malagrida, Ca la Tecla Sala i Can Trias.

Aquest pla elaborat per la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.