Projecte d'eixamplament del pont de la BV-1005 sobre la riera d Veciana. Foto: Diputació de Barcelona

16/12/2022 20:20 h

Infraestructures

Projecte d’eixamplament del pont de la BV-1005 sobre la riera de Veciana

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l'Ajuntament de Veciana un projecte d’eixamplament del pont sobre la riera, situat al Pk 2,400 de la carretera BV-1005 al terme municipal de Veciana. Aquest pont va ser construït l’any 1908, i al 1939, durant la guerra civil, el seu únic arc va ser volat. A l’any 1941 es van acabar les obres de reparació i des de llavors no s'hi han fet actuacions importants. El sistema constructiu d'eixamplament s'ha estudiat per tal de reduir al mínim el temps que la carretera haurà de romandre tallada a causa de l’execució de les obres.

El projecte compta amb un pressupost de licitació de 373.608 euros i un termini d’execució de sis mesos. Les obres tenen per finalitat millorar la seguretat viària del creuament de la carretera sobre la riera de Veciana, eixamplant la seva plataforma i substituint els merlets actuals per uns nous sistemes de contenció que proporcionin una circulació segura, a més de respectar el caràcter patrimonial del vell pont de pedra. Actualment, el pont és estret i està situat a la sortida d’una corba, amb merlets de pedra que fan la funció de contenció de vehicles però han quedat desfasats respecte a les normatives actuals de seguretat.

Les principals actuacions a realitzar inclouen l'ampliació de la plataforma del pont de pedra actual a través de la instal·lació d'unes estructures en voladís per tal d'encabir-hi una secció d’entre 5,5 i 6,5 metres, així com la instal·lació de nous sistemes de contenció de vehicles que s’integrin visualment i proporcionin la seguretat adequada sobre el pont i els accessos. També s’inclou la reparació de les degradacions que al llarg dels anys ha patit la fàbrica de pedra netejant-lo d’elements externs i eliminant les alteracions superficials a més de reparar les juntes que han patit erosions.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 3 “Salut i benestar” i 9 “Indústria, innovació i infraestructures”. Els 17 ODS van ser proclamats per l'Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.