La Diputació de Barcelona posa en marxa el programa “Apropant el mercat: competitiu, digital i sostenible”. Foto: Diputació de Barcelona

27/02/2023 12:00 h

Comerç

Projecte per uns mercats municipals més competitius, digitals i sostenibles

Al llarg d'aquest any 2023, la Diputació de Barcelona posa en marxa un projecte per revitalitzar i millorar la competitivitat dels 92 mercats municipals que hi ha a la província de Barcelona, promoure la transformació digital de les seves parades i de l’equipament del mercat, i articular un model de distribució urbana de mercaderies eficient i sostenible.

Per a la diputada de Comerç de la Diputació de Barcelona, Ana Maria Martínez, l’objectiu del projecte és «modernitzar i millorar la competitivitat dels mercats municipals, apropant-los als nous perfils de consumidors i consolidar el seu paper com un servei públic essencial per al manteniment de l’activitat econòmica i com a model de sostenibilitat per als municipis»

"Apropant el mercat: competitiu, digital i sostenible” es desenvoluparà al llarg d’aquest 2023 i es realitzarà gràcies a l’aportació de 2 milions d’euros del fons Next Generation EU Zones Urbanes i de 500.000 euros de la Diputació de Barcelona. El projecte inclou un total de 12 actuacions que es concreten en quatre eixos: la transformació digital, tant de l’equipament del mercat com dels paradistes; l’articulació d’un servei de distribució urbana de mercaderies capil·lar, eficient i sostenible; el foment de l’economia circular dels mercats i millorar la seva eficiència energètica, i l’impuls del relleu generacional.

A més, amb aquest projecte, ha assegurat la diputada Ana Maria Martínez, «assumim el repte de posar-nos al costat dels municipis i treballar conjuntament amb ells per millorar la competitivitat dels mercats municipals. Uns mercats que, recordem, són un servei públic, del qual les administracions locals som les responsables de garantir el seu bon funcionament i servei que donen a la ciutadania».

D’aquesta manera, el projecte preveu:

1. Creació de plataformes digitals (marketplace), inclou la incorporació del catàleg comercial i habilitació del suport telefònic (call center).

2. Implementació de tecnologia per a l’anàlisi dels comportaments de la clientela (sistemes de control d’aforament) amb l’objectiu d’adequar els serveis i accessos dels mercats al comportament observat de la seva clientela.

3. Creació d’una plataforma digital per a l’intercanvi agroalimentari de proximitat entre productors de la Xarxa de Productes de la Terra i dels mercats municipals.

4. Formació adreçada a persones emprenedores i paradistes de mercats en matèria de màrqueting, tecnologies i gestió.

5. Articular un sistema de distribució capil·lar amb vehicle compartit per al lliurament de comandes i reduir les externalitats negatives sobre els entorns urbans dels serveis de distribució urbana de mercaderies incorporant vehicles de zero emissions, amb compartiments de càrrega de temperatura controlada per no trencar la cadena del fred, per al seu ús compartit entre mercats.

6. Instal·lació d’armaris multitemperatura per a la recollida de comandes en espais públics de mercats per tal de fomentar nous sistemes de recollida de productes alimentaris, fora de l’horari habitual del mercat, amb la instal·lació d’armaris multitemperatura en espais públics, dins o al voltant del mercat municipal, on la clientela pugui recollir les comandes tant del servei d’enviament a domicili del mercat com d’altres serveis de missatgeria.

7. Campanya de substitució dels envasos d’un sol ús als mercats municipals.

8. Instal·lació de dobles cancel·les a les portes dels mercats municipals per tal de minimitzar les pèrdues de temperatura provocades per l’entrada i sortida del mercat de la clientela i, conseqüentment, reduir el consum energètic associat als sistemes de climatització dels mercats climatitzats.

9. Instal·lació de sistemes de monitoratge de control de consums.

10. Campanya de promoció del comerç de proximitat: realitzar una campanya adreçada a la població en general per posar en valor el paper del comerç de proximitat com a element dinamitzador urbà i en la reducció de l’impacte ambiental de les activitats comercials al fomentar el comerç de proximitat.

11. Servei d’acompanyament i enllaç entre persones cedents de negocis viables i persones disposades a donar-los-hi continuïtat (Serveis del projecte Reempresa de la Diputació de Barcelona).

12. Pla de seguiment i avaluació del projecte.

Aquesta ajuda, a través del Fons Next Generations, als mercats municipals de la província se suma a les dues anteriors: APEU, que va ser aprovada en la convocatòria de 2021, i zones rurals, en convocatòria 2022.  Per primera vegada Comerç de la Diputació de Barcelona gestionarà un total de 4.425.000 euros, dels quals 3.289.000 euros corresponen a l’aportació dels fons europeus que es destinaran íntegrament a executar actuacions vinculades a la millora i modernització del comerç urbà amb estreta col·laboració amb els municipis de la província de Barcelona.

Amb aquest projecte, la Diputació de Barcelona assumeix el repte de posar-se al costat dels municipis, i treballar conjuntament amb ells, per millorar la competitivitat dels mercats municipals.

Actualment, la província de Barcelona compta amb 92 mercats municipals situats a 58 municipis de la província.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic”, número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles" i número 12 "Consum i producció responsables”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.