Dia Internacional de l'Educació. Des de la Diputació de Barcelona reivindiquem el paper de l’Educació Local i l’esforç i compromís dels ajuntaments per garantir Noves Oportunitats Educatives, Equipaments 2030 i la igualtat d’oportunitats per a tothom.

24/01/2023 12:15 h

Educació

Reivindicació del suport a l’Educació Local, el Dia Internacional de l'Educació 2023

El Dia Internacional de l’Educació, efemèride proclamada per l’ Assemblea General de les Nacions Unides, es commemora el 24 de gener de cada any. Des de la Diputació de Barcelona reivindiquem el paper de l’Educació Local i l’esforç i compromís dels ajuntaments per garantir Noves Oportunitats Educatives, Equipaments 2030 i la igualtat d’oportunitats per a tothom.

La municipalització creixent de les polítiques educatives, més enllà del traspàs necessari de competències de gestió i organització del sistema educatiu cap als ajuntaments, significa sobretot el reconeixement de la capacitat educadora de la comunitat.

Des de la Diputació de Barcelona, a través de l'Àrea d'Educació, Esports i Joventut, acompanyem el desplegament d’instruments de governança i planificació educativa, com els consells educatius o els projectes educatius de ciutat, donem suport a projectes de connexió de temps i espais educatius en l’àmbit de les activitats extraescolars, el temps d’estiu i el suport educatiu, contribuïm a facilitar accions de suport a la funció educativa de les famílies, entre d’altres accions.

Catàleg de Serveis

Els recursos que oferim a través del Catàleg de Serveis estan alineats amb el Programa General d’Inversions i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030. Proporcionem recursos tècnics, econòmics i materials per impulsar les ciutats educadores. Enfortim el paper del món local en el desenvolupament d'un model de ciutats educadores que connecti temps, espais, agents educatius i aprenentatges.

Formació

La Gerència de Serveis d'Educació ofereix formació en l'àmbit educatiu als electes, comandaments i tècnics d'educació dels ajuntaments i equips directius i docents dels centres educatius municipals (escoles bressol, escoles de música, dansa i centres de les arts, i escoles de persones adultes).

Observatori de l’educació local

A través de l’Observatori de l’educació es treballa en el coneixement sobre les experiències i polítiques educatives locals.

Programa Fem tec!

Des de Joventut de la Diputació de Barcelona s’ofereixen les activitats Fem tec!, que tenen per objectiu principal difondre l’emprenedoria com a actitud vital, partint del reconeixement de l’educació no formal com a instrument per a la transmissió de conceptes, valors i capacitació del jovent. Es tracta d’activitats que promouen l’experimentació a l’entorn d’un centre d’interès atractiu per a joves i adolescents, i afavoreix el plaer de la descoberta com a motor per a l’aprenentatge.

Per altra banda, les activitats Fem tec! s’han dissenyat incorporant la perspectiva neuroeducativa amb l’objectiu d’optimitzar la capacitat d’atenció de joves i adolescents, així com afavorir l’adquisició d’aprenentatges efectius pel que fa a valors, capacitats, actituds i habilitats.

Materials Fem tec!

Els materials Fem tec! estan organitzats en guies temàtiques. Cada guia i els tallers corresponents es presenten de manera que es poden utilitzar individualment, i fins i tot parcialment, aprofitant els recursos més adequats a cada situació, a cada grup de joves o segons l’interès de qui dinamitzarà l’activitat; de manera que es poden seleccionar només aquells tallers o activitats que donin resposta a una necessitat concreta dels nois i noies.

Les propostes educatives de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat” i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.