Fotografia de la regatista del Masnou Nora García, a l'exposició "Penèlope, la mar és teva", del Museu Marítim de Barcelona. Foto: Museu Marítim de Barcelona

14/06/2024 12:30 h

Sis dones destacades del món de la vela, protagonistes d'una exposició

El Museu Marítim de Barcelona presenta, del 14 de juny al 8 de gener de 2025, l'exposició "Penèlope, la mar és teva", ubicada al vestíbul del museu, amb horari de visita de 10 a 20 h. L’entrada és gratuïta.

L'exposició s’inspira en el mite del poema èpic l'Odissea  d'Homer. Durant vint anys d'absència del seu espòs Ulisses, que havia marxat a la guerra de Troia, Penèlope va demostrar el seu enginy i paciència teixint un sudari durant el dia i desfent-lo a la nit, per retardar, així, l'elecció d'un nou espòs.

Des d'una perspectiva nàutica, la paciència i l'enginy són virtuts de grans navegants. La mostra presenta les experiències i els desafiaments de sis dones destacades del món de la vela en diferents etapes de les seves trajectòries professionals:

Abril Marfà, una jove promesa d’onze anys sense por als reptes
Natàlia Via-Dufresne, regatista amb una llarga trajectòria de victòries.
Nora García, campiona del món en Nacra 15 que somnia amb uns Jocs Olímpics
Maria Torrijo, primera dona del món amb els títols de jutge, àrbitre i oficial de regates internacionals.
Andrea Emone, regatista i enginyera aeroespacial de l'equip Alinghi Red Bull Racing Team.
• Ana Pujol, pluricampiona de regates de patí a vela.

L’exposició es desenvolupa a partir d’una entrevista, comuna a totes les navegants, per conèixer els seus punts de vista sobre el món de la vela en femení, els seus desafiaments i les seves perspectives.

A més a més, inclou diversos punts d’activitats especialment concebuts per apropar els infants al món de la navegació esportiva.

Amb aquesta exposició, el Museu Marítim de Barcelona continua la seva tasca per visibilitzar la figura de la dona en el món marítim, i amplia així el discurs narratiu des del punt de vista de gènere. D’aquesta manera el museu referma els seus objectius estratègics en matèria de gènere, labor que va iniciar l’any 2016 amb el projecte Dona’m la mar.

"Penèlope, la mar és teva" és una producció pròpia de l’MMB, i està comissariada per Ana Gonzalvo amb el suport i disseny museogràfic de Judith Mas, totes dues navegants i fundadores de 52 Azul i Lobas de mar.

L'exposició, que forma part de la Regata Cultural -el programa d’activitats per acompanyar la Copa Amèrica de vela a Barcelona-, oferirà visites guiades pel seu comissariat, visites adreçades a persones amb discapacitat i activitats adreçades a públic familiar.

La mostra respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 5 "Igualtat de gènere" i número 10 "Reducció de les desigualtats". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.