Foto dels guanyadors dels XV Premis Gaudí

23/01/2023 13:30 h

Suport de la Diputació de Barcelona als Premis Gaudí

La Diputació de Barcelona dona suport als Premis Gaudí en el marc de la col·laboració amb l’Acadèmia de Cinema Català per a la difusió del cinema català. La corporació també col·labora amb el Cicle Gaudí que dona a conèixer les darreres produccions catalanes amb projeccions mensuals en cinemes i sales d’una cinquantena de municipis de la província.

Les pel·lícules 'Alcarràs', de Carla Simón, i 'Un año, una noche', d'Isaki Lacuesta, amb cinc, i 'Pacifiction', amb tres, han estat les grans triomfadores dels XV Premis Gaudí que s'han lliurat aquest diumenge a la nit en una gala al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) i en la qual ha estat molt present la figura del cineasta Agustí Villaronga, mort aquest mateix diumenge.

'Alcarràs' ha guanyat el guardó a Millor pel·lícula, a més de direcció, guió original, direcció de producció i especial del públic; 'Pacifiction' s'ha emportat el de Millor pel·lícula en llengua no catalana i els de direcció artística i fotografia, i 'Un año, una noche' ha aconseguit cinc premis: Millor guió adaptat, música original, muntatge, so i efectes visuals.

També 'Suro' ha estat una altra de les triomfadores de la gala amb tres guardons, els de Millor direcció novella i els de millor actor per a Pol López i actriu protagonista per Vicky Luengo.

Els guardons d’interpretació han estat per a Ángela Cervantes com a actriu secundària pel seu paper en 'La maternal', pel·lícula que també ha sumat el d'interpretació revelació per a Carla Quilez, i Alex Brendemühl, que ha aconseguit el d'actor secundari per 'Històries per no explicar'.

'Los renglones torcidos de Dios', d'Oriol Paulo, s'ha emportat els Gaudí a millor vestuari i maquillatge i perruquería; 'El sostre groc', d'Isabel Coixet, el de millor documental; 'Cinco lobitos', d'Alauda Ruiz d'Azúa, el de pel·lícula europea, i 'Tadeo Jones 3. La taula maragda', el de film d'animació.

Homenatge a Villaronga

La gala dels Premis Gaudí, presentada per l’actriu Llum Barrera, ha estat impregnada d'homenatge al cineasta Agustí Villaronga, mort aquest diumenge, que ha estat present en els discursos de la presentadora a l'inici, de la presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, Judith Colell i del Gaudí d'Honor, el crític cinematogràfic Jaume Figueras.

Durant l''in memoriam', un dels moments que ha aconseguit major ovació ha estat l'aparició de la fotografia del director mallorquí, en un vídeo que també ha recordat a altres persones relacionades amb el món del cinema que han mort en l'últim any.

A la cerimònia d'entrega, han assistit el ministre de Cultura, Miquel Iceta; el president de la Generalitat, Pere Aragonès; la vicepresidenta del Parlament, Alba Vergés; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; les conselleres Natàlia Garriga, Laura Vilagrà i Meritxell Serret; el diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares; la delegada del Govern a Catalunya, Maria Eugènia Gay; i el tinent d'alcalde de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat" número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 10 "Reducció de les desigualtats". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.