Roca del Purpiol de Tavèrnoles. Foto: SPAL / Diputació de Barcelona

24/04/2024 13:00 h

Patrimoni Arquitectònic

Tavèrnoles rep la memòria de l’excavació arqueològica de la Roca del Purpiol

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l’Ajuntament de Tavèrnoles la memòria de l’excavació arqueològica realitzada l’any 2023 al jaciment medieval de la Roca del Purpiol. Aquesta intervenció s’alinea amb l’objectiu municipal de recuperar, dignificar i difondre un espai de gran interès patrimonial, catalogat com a BCIN (Bé Cultural d’Interès Nacional).

La Diputació de Barcelona ha finançat, a través del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL), la direcció tècnica de la recerca i la redacció de la memòria reglamentària de l’excavació.

El jaciment de la Roca del Purpiol es troba ubicat molt a prop del mas de Can Pujol, en un turó rocós al cim del qual s’alcen dos grans blocs de pedra. La primera referència documental de l’emplaçament és del 989, quan s’esmenta el Purpiol com a límit de propietat en una donació de terres.

La memòria arqueològica recull les conclusions de la intervenció efectuada el maig de 2023 i inclou també la notícia històrica del lloc, l’inventari dels materials arqueològics exhumats i tots els plànols i seccions de les estructures documentades, entre d’altres.

Atenent als resultats de la recerca i als vestigis recuperats fins ara, el jaciment de la Roca del Purpiol ha estat interpretat com un petit assentament de caràcter militar, una torre de guaita bastida entre dos grans blocs de pedra, fundada en època carolíngia i destinada al control i defensa del territori i a la vigilància dels passos estratègics que conduïen fins al gran centre urbà de Roda Ciutat (l’Esquerda, les Masies de Roda).

Aquest treball de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.