Canvi climàtic

Accentuació d’onades de calor

DESCRIPCIÓ DELS RISCOS

© nicolasdecorte / Shutterstock.com

Les onades de calor són períodes de temperatura anormalment elevada (més de 5º C sobre la mitjana) i de durada mínima de 5 dies. Es donen normalment, per l’existència de masses denses d’aire sec i molt càlid, de moviment lent, que en les regions mediterrànies provenen del nord de l’Àfrica carregades de pols. A les ciutats, l’efecte illa de calor augmenta els riscos.

Fora de les ciutats, una onada de calor pot causar sequera que afectarà a plantes i animals, incrementar els incendis forestals i afectar circuits elèctrics, dispositius electrònics i carreteres.

A les zones urbanes, l’elevada impermeabilització del sòl amb grans superfícies que absorbeixin la calor, els edificis i la demanda energètica ja suposen de per si un increment de la temperatura ambiental (illa de calor), cosa que suposa un greuge per l’home i les espècies que viuen a ciutat, que en veuran incrementades les conseqüències negatives.

Aquests fenòmens no permeten que l’aire es renovi ni que baixin les temperatures a la nit, augmenta el nombre de dies amb temperatures altes, s’alteren els ritmes fenològics de les espècies i el descans nocturn reparador, físicament i mental, esdevé cada cop més difícil.

EFECTES SOBRE LA SALUT

La calor en excés produeix una pèrdua de líquids i sals minerals vitals per al nostre organisme, i si es perllonga, s’incrementen les morts per malalties respiratòries i cardiovasculars, especialment en alguns sectors de la població com són els nadons, nens petits, gent gran i malalts amb patologies cròniques.

Si estem exposats a temperatures molt elevades i no ens hidratem contínuament ni ens protegim podem tenir un cop de calor. Els símptomes son variables i inclouen: suor abundant, pal·lidesa, cansament, debilitat, rampes, mal de cap, mareig, nàusees i vòmits, la pell pot estar freda i humida, el pols sol ser ràpid i dèbil i la respiració ràpida i superficial.

Beure aigua sovint, protegir-se del sol directe i reduir l'activitat física durant les hores de més calor son els consells bàsics.

OBJECTIU

Generals

• Mitigar l’efecte d’onada de calor a la ciutat i, en conseqüència en la salut de les persones. Advocar perquè les ciutats siguin part integrant de la solució en la lluita contra el canvi climàtic.
  • Reduir l’efecte de l’illa de calor a través d’una correcta planificació urbana.

Concrets

• Incrementar el verd urbà a la ciutat, ja que és un dels elements que poden ajudar a temperar el microclima a les places i carrers, i contribueix a la reducció de la temperatura diürna.
  • Estudiar l’efecte d’illa de calor al territori metropolità i evitar grans superfícies d’acumulació de la calor del sol.
  • Estudiar la valoració de les zones amb accés a l’aigua, o amb superfícies d’aigua, del territori metropolità per activar en cas de onades de calor.
  • Sensibilitzar la població dels efectes de les onades de calor
  • Augmentar el confort tèrmic de la població, especialment la que viu en ciutats grans i compactes.

PROPOSTES I RECOMANACIONS

• Durant els episodis d'onada de calor, activar els avisos meteorològics i les alertes de Protecció Civil.
  • Disposar d’operatiu preventiu per a persones vulnerables. Recomanacions dins de casa, a la feina, al carrer, al cotxe, en la alimentació i begudes.
  • Actualitzar el cens de persones vulnerables i la llista de recursos assistencial i centres de dia climatitzats, així com potenciar una xarxa de refugis climàtics.
  • Preveure mesures d’adaptació i protecció dels treballadors exposats a condicions climàtiques (especialment els que treballen a l’aire lliure).
  • Incrementar la qualitat i la quantitat de verd a la ciutat, i de fonts d’aigua. Les espècies vegetals alliberen humitat a l'ambient. L'ombra que ofereix l'arbrat en la ciutat produeix una disminució de les temperatures durant els mesos més calorosos. Es proposa augmentar la superfície destinada a zones verdes i arbrat viari on sigui adient.
  • Fomentar la rehabilitació energètica per millorar el confort tèrmic i les característiques dels edificis i els equipaments públics.
  • Fomentar la generació i l’autoconsum energètic d’energies renovables per no dependre del subministrament elèctric de la xarxa en moments punta.
  • Dissenyar la ciutat de forma que els itineraris i espais per a vianants tinguin menys insolació a l'estiu. Fomentar que els voladissos (balcons, galeries i altres elements ornamentals) ajudin a controlar la insolació.
  • Incrementar les zones verdes i blaves als municipis per a augmentar l’efecte refrigerant.
  • Increment de paviments drenants i permeables
  • Ús de colors clars en paviments, façanes i mobiliari urbà per a reduir la retenció de calor.
  • Millorar l’aïllament dels edificis per a reduir la necessitat dels aires condicionats.
  • Dissenyar solucions bioclimàtiques als edificis.
  • Incrementar la circulació de l’aire, sobretot als municipis més compactes.
  • Incrementar les ombres a l’espai públic a través de vegetació o tendals.
  • Publicar guies d’actuació pels dies de calor extrema per a reduir els efectes perjudicials sobre la salut de la població.

EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA

LEGISLACIÓ I NORMATIVA

ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ TÈCNICA

Es poden obtenir informacions més detallades adreçant-se al Servei de Salut Pública: entornurbasalut@diba.cat