Diputació de Barcelona
Entorn urbà i salut

Eines per incorporar la perspectiva de la salut en les actuacions municipals

Cuaderno salud y desarrollo urbano sostenible. Guía práctica para el análisis del efecto en la salud de iniciativas locales de urbanismo

Udalsarea 21 (Xarxa basca de municipis per a la sostenibilitat)
2014

Enllaç al recurs: https://www.ihobe.eus/publicaciones/cuaderno-salud-y-desarrollo-urbano-sostenible-guia-practica-para-analisis-efecto-en-salud-iniciativas-locales-urbanismo-2

Format:
Guia i aplicació web
Població a la qual s'adreça:
Administracions locals i associacions ciutadanes
Objectiu:

Donar suport a l'anàlisi sistemàtica de l'impacte en la salut de les polítiques, plans i/o projectes en matèria de planificació i desenvolupament urbà en l'àmbit local.

Metodologia:

El procediment per a l'anàlisi es basa en quatre principis fonamentals: l'equitat, la participació, la interdependència i la intervenció primerenca.

La primera fase consisteix a analitzar la iniciativa i el seu context.

La segona fase consisteix en la identificació, mitjançant un qüestionari ràpid, dels determinants de la salut potencialment afectats per la iniciativa (ex. alimentació saludable, mobilitat, xarxa d'equipaments bàsics, ocupació, activitat física, espais públics oberts, habitatge, seguretat i protecció de la comunitat, i medi ambient).

La tercera fase aborda conceptes clau a través de qüestionaris específics, fins a la realització de l’informe final.

Per facilitar l'aplicació del procediment, en el marc del grup de treball, s'ha desenvolupat una eina informàtica que de forma ordenada condueix l'usuari a través de les diferents fases de l'anàlisi fins arribar a l'elaboració de l'informe final.

Els qüestionaris permeten identificar de forma prospectiva els possibles efectes d'una iniciativa sobre la salut i la qualitat de vida de les persones, i serveixen de suport a l'elecció d'alternatives que maximitzin els efectes positius en salut i n’eliminin o mitiguin els negatius.

Oportunitats i limitacions:

El mètode és aplicable a qualsevol iniciativa o intervenció que hagi d'afectar el medi urbà; especialment a aquelles que, per la seva naturalesa o abast, puguin tenir conseqüències rellevants en la salut.

El seu èxit i utilitat dependrà del nivell de participació ciutadana en el procés.

L'eina pot millorar una iniciativa o intervenció urbana ja que incorpora la variable de la salut en qualsevol de les seves fases (disseny, desenvolupament o ús).

Indicadors:
Accés a aliments saludables, variats i assequibles.
Nivell de dependència del vehicle motoritzat.
Accés a infraestructura per a la mobilitat activa.
Percentatge d'habitatge social a preu assequible.
Percentatge de població a menys de 300 m d'un espai verd.
Temàtica:
Habitatge i comunitats veïnals Espai públic Infraestructura verda Mobilitat i accessibilitat Equipaments i serveis Cohesió i capital social
Vincle amb la salut:
Física Mental Social
Escala de l'àmbit d'estudi:
Illa / conjunt d'edificis o espais Barri (o superior) Habitatge / carrer / edifici / espai públic acotat
Fase d'aplicació:
Diagnosi i pre-projecte Monitoratge i avaluació Implementació