Habitatge

Edificis d'habitatges diversos i per a tothom

CONTEXT

© Jack Frog / Shutterstock.com

Un edifici d´habitatges diversos i per a tothom és un edifici que incorpora la diversitat social, física i funcional facilitant la varietat de persones, activitats i usos. La diversitat pot manifestar-se a les tipologies d´habitatges, a la multi funcionalitat dintre de l’edifici o a la diversitat de formes d’accés i tinença. No incorporar la diversitat als edificis d´habitatge suposa considerar un tipus de persona usuària falsament neutral i universal, la qual cosa implica deixar fora o no tenir en compte una bona part de les persones no suposades normals.

Llegir +/-

Els edificis monofuncionals en barris exclusivament residencials, on tots els serveis queden llunyans i per tant només pot accedir-hi aquell que disposa de vehicle motoritzat, provoquen l´aïllament de les persones i per tant malalties físiques com l´increment d´obesitat i sobrepès, malalties de salut mental com la depressió i la solitud i l’augment de lesions i morts per accident, degut a un major ús del vehicle privat.

Els edificis monotipològics i amb el mateix tipus d´accés a l´habitatge i tinença, on totes les agrupacions familiars son similars, contribueixin a augmentar les desigualtats i la segregació social, si bé cal aclarir que aquesta segregació es produeix sobre el territori, no en el propi edifici.

Els edificis no accessibles provoquen pèrdua d´autonomia i independència i poden provocar l´increment d´obesitat i sobrepès, i l´increment de problemes de salut mental com ansietat, depressió, aïllament i desconfort emocional. (Veure fitxa "Edificis d´habitatges accessibles").

Així doncs, es fa necessari dissenyar edificis d'habitatges amb les següents característiques:

• Barreja d’usos (edificis plurifuncionals), Barrejar l'ús residencial amb altres usos a les plantes baixes, o fins i tot en plantes pis si es considera adient per facilitar l’accés als serveis bàsics sense necessitat de vehicle, i per tant, evitar l’aïllament i afavorir l’autonomia i la mobilitat.
  • Barreja de tipologies d'habitatges (edificis pluritipològics), tipus d’accés i tinença. Això farà possible la convivència de diferents tipus d’unitats de convivència, tant per estructura com per nivell d’ingressos, per afavorir la cohesió i el suport mutu.
  • Edificis accessibles per a tothom. Facilitarà l’ús de l’edifici al llarg de tota la vida de les persones que hi resideixen, i evitar-ne l’aïllament i la reducció de la mobilitat i l’autonomia.

OBJECTIU

• Incloure la diversitat social, física i funcional als edificis d´habitatge, facilitant la varietat de persones, activitats i usos.
  • Promoure edificis d’habitatges integrats en la trama urbana que permetin facilitar l’accés a serveis i afavorir l'activitat física, i per tant, reduir l’obesitat i el sobrepès, les malalties cardiovasculars i lesions i morts per accident.

PROPOSTES I RECOMANACIONS

Propostes i recomanacions per a la promoció d´habitatges (pública i privada)

Promoure i potenciar la integració urbana

• Edificis d'habitatges plurifuncionals barrejant l'ús residencial amb altres usos, ja sigui en planta baixa o d'altres.
  • Edificis d'habitatges actius: preveure aparcament de bicicletes per fomentar transport actiu ja sigui als espais comuns dels edificis o preveient un espai dintre de l'habitatge i en general, preveure la convivència de diferents modalitats de desplaçaments.

Promoure i potenciar la diversitat i la cohesió social

• Edificis d'habitatges pluritipològics: barrejant diferents tipologies d'habitatges, ja sigui habitatges grans, amb habitatges petits, de 4 habitacions amb lofts, etc.
  • Edificis amb diversitat de tipus d’accés i tinença a l’habitatge.
    • Habitatges lliures amb habitatges protegits, per reduir la segregació social.
    • Habitatges de venda amb habitatges de lloguer, i d'altres règims de tinença, per barrejar classes socials i crear un context socialment més enriquidor.
    • Habitatges dotacionals (especialment per a persones grans), amb habitatges adreçats a col·lectius genèrics.

Tenir en compte la integració a l’entramat urbà, serveis, vies, etc.

• Els edificis d’habitatges diversos i accessibles han d’estar integrats a l’entramat urbà.

Propostes i recomanacions per a l´administració

• Fomentar la introducció de criteris de salut en les promocions residencials que es desenvolupin al municipi, amb la redacció d'ordenances o normatives de construcció (tant d'obra nova com de rehabilitació) per tal d'exigir la seva incorporació o introduir recomanacions alhora d'atorgar llicències.
  • Donar ajuts o beneficis econòmics a les promocions privades que s’ajustin als criteris de salut abans mencionats.

EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA

• Habitatges Eco barri Vikki- Helsinki, Finlàndia. 1995. Conjunt amb diversitat tipològica d´habitatges i amb diferents opcions socials d’accés a l´habitatge: 50% de renta lliure, 25% de protecció oficial y 25% de lloguer.
  • Frauen Werk Stadt - Viena, Àustria. 1997. Habitatges que proposen espais multifuncionals que s’adaptin a les etapes vitals de les persones.
  • Schots 1 + 2 -Groningen, Holanda. 1994. Projecte amb mixtura d’usos que ofereix una varietat tipològica d’habitatges, tant en la forma, l’orientació i en l’accés. L’edifici també proposa espais comuns per fomentar la convivència entre veïns.
  • Silodam- Amsterdam, 1995. MVRDV. Edifici que incorpora 157 habitatges de moltes tipologies i règims de tinença diferents.
  • Edifici Walden 7. 1975. RBTA. Edifici de 446 habitatges construït per habitatges de diferents mides a partir d’un mòdul de 30 m2 que permet construir tant petits apartaments , com habitatges de fins a 4 mòduls. El conjunt es construeix entorn a 5 patis amb diferents espais comuns i comunitaris integrats en un complex sistema de balcons i ponts.

LEGISLACIÓ I NORMATIVA

ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ TÈCNICA

ALTRES FITXES DE LA GUIA

• Àmbit Habitatge Fitxa "Edificis d´habitatges accessibles"