Espai públic

La contaminació dels residus urbans

CONTEXT

© kuzmaphoto / Shutterstock.com

Ja des de finals del segle passat, les normatives sobre el tractament dels residus han aconseguit disminuir l’impacte sobre el medi i la salut. Els nous sistemes i tecnologies de tractament han aconseguit que el sector dels residus suposi només el 3% de les emissions; tot i així, l’increment del volum de residus que s’observa els últims anys, per la concentració d'activitats socials i econòmiques a les zones urbanitzades i pel creixement demogràfic de les petites ciutats, pot donar peu a abocaments incontrolats amb un impacte important.

L’increment de temperatures afavoreix la proliferació de plagues com mosquits o altres insectes en ambients amb residus orgànics en descomposició que a la vegada poden ser transmissors de virus o malalties infeccioses. Cal estudiar el sistema de recollida i els seus elements per minimitzar l'impacte acústic dels processos de recollida i per no hipotecar bona part de l'espai públic per aquest ús en detriment de la resta. Cal fer notar que si bé actualment s’utilitzen sistemes de recollida on el soroll es pràcticament nul, cal acabar d’implementar aquests.

OBJECTIU

• Actuar sobre la contaminació ambiental que provoca l'acumulació de residus urbans a les ciutats i disminuir la contaminació acústica del seu sistema de recollida.
  • Evitar abocaments no controlats de residus.
  • Incrementar la recollida segregada de residus comercials
  • Reduir el volum i la diversitat dels residus urbans

PROPOSTES I RECOMANACIONS

• Tenir sistemes de recollida selectiva per millorar i avançar cap a una gestió més sostenible dels residus municipals. Aquests sistemes han de ser accessibles per a tothom i fàcils d'utilitzar.
  • Escollir el tipus de sistemes de recollida (contenidors de superfície, sistema de recollida porta a porta) en funció de les necessitats de cada lloc. Cal realitzar un estudi previ.
  • Els exemples de municipis que han implantat la recollida selectiva han donat lloc a diverses combinacions de models mixtes:
    • Porta a porta per l'orgànic i la resta contenidors per vidre, envasos i paper-cartró.
    • Recollida pneumàtica per orgànic, envasos i resta i porta a porta per el cartró i el vidre.
    • Porta a porta per la zona d'urbanització i contenidors al nucli del municipi o viceversa.
    • Contenidors soterrats per totes les fraccions del privat i porta a porta pel comercial.
  • Realitzar campanyes de sensibilització per a l'adequada disposició dels materials.
  • Realitzar campanyes de reducció i reciclat a casa per compostatge i vermicompostatge.

EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA

LEGISLACIÓ I NORMATIVA

ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ TÈCNICA

Referències científiques:

• Laner, D., et al. 2012. A review of approaches for the long-term management of municipal waste landfills. Waste Management, 32(3), 498-512.

Es poden obtenir informacions més detallades adreçant-se al Servei de Salut Pública: entornurbasalut@diba.cat

Data de l'última actualització:
dl., 28 d’oct. 2019 12:49:05 +0000