19/04/2017 16:40 h.

Catàleg de camins municipals, la base per gestionar eficientment els camins

Entrega del catàleg de camins de Jorba

Els camins són unes vies de comunicació de titularitat municipal, que complementen les xarxes de comunicació de carreteres, ja siguin locals, comarcal, nacionals o estatals. Aquesta xarxa de camins, pot suposar desenes de quilòmetres o fins i tot superar el centenar, en un mateix terme municipal, sovint connectant nuclis dispersos, urbanitzacions, cases de pagès o activitats econòmiques agroramaderes i industrials.

El fet que siguin de titularitat municipal, comporta que els municipis hagin de destinar recursos propis pel seu manteniment i millora. És per això que Infraestructures Viàries i Mobilitat de la Diputació va establir un Pla complementari d’ajudes als camins municipals per aquest mandat.

Però a més d’aquesta ajuda pel manteniment dels camins, la Diputació ofereix als municipis diferents serveis d’assessorament pels camins municipals, per tal que els municipis puguin treballar en matèria de camins de forma estratègica i ordenada.

En el Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona, s’hi ofereix tres serveis que es materialitzen en tres documents de gestió dels camins municipals, que suposen tres fases de treball:

- Fase I: Catàleg de camins municipals

- Fase II: Investigació de la titularitat del catàleg de camins municipals, una vegada el catàleg estigui a disposició de l'ajuntament

- Fase III: Ordenances de regulació d'ús i defensa de vials municipals

La primera d’aquestes fases, que és el Catàleg de camins municipals, recull les característiques tècniques dels camins públics del municipi (situació, traça, amplada, ferm i estat actual) per tal d’afirmar el seu caràcter d’ús públic i respondre a l’obligatorietat dels municipis de catalogar tots els seus bens patrimonials.

Així doncs, els ajuntaments de la demarcació de Barcelona compten amb un suport de la Diputació per fer un anàlisi de la realitats dels camins municipals bàsica per encarar aquest treball estratègic i eficient en la gestió dels seus camins.

El diputat Jordi Fàbrega ha fet entrega en aquest mandat de diversos catàlegs de camins municipals i cada any es dóna resposta a més demandes municipals per comptar amb aquest document, amb l’objectiu que tots els ajuntaments comptin amb aquest document de gestió.

En total, la Diputació de Barcelona ha redactat 140 Catàlegs de Camins i 15 més estant en fase de redacció.