17/12/2018 17:04 h.

Dionís Guiteras i Blanca Arbell presenten el Projecte executiu de Rehabilitació del Teatre Odèon a Canet de Mar

El vicepresident primer de la Diputació de Barcelona, responsable de l’Àrea de Territori i Sostenibilitat ha acompanyat la també diputada d’Esquerra Republicana i alcaldessa de Canet de Mar, Blanca Arbell en la presentació del Projecte executiu de Rehabilitació  del Teatre Odèon a Canet de Mar.

L’alcaldessa de Canet, Blanca Arbell, ha destacat que “amb aquesta presentació és fa un gran pas per tenir un equipament cultural per a tothom”.

El Cafè teatre l’Odèon, inaugurat al 1923, és obra del prestigiós arquitecte gironí Rafael Masó, i va ser la seu de la primera cooperativa de consum documentada a l’estat espanyol. En planta baixa es trobava l’economat i a la primera planta el cafè amb l’ampli saló de ball per a la l’activitat social i de lleure dels seus afiliats.

L’activitat a la sala l’Odèon ha estat força important, al 1931 es va iniciar com a cinema, després de molts alts i baixos, a finals dels anys setanta i durant bona part dels anys vuitanta dels segle XX va esdevenir un centre de referència per a la música i les arts escèniques que transcendia la comarca del Maresme. Canet compte amb figures destacades de l’escena teatral com son la companyia Comediants i alguns del membres de la Trinca que fins i tot son veïns de la mateixa plaça on es troba l’Odèon.

Al  1988 va tancar les portes per  efectuar una reforma que li permetés seguir l’activitat sota els auspicis de l’Ajuntament. Diversos problemes relacionats amb les subvencions i la titularitat de l’edifici van fer fracassar l’intent. Finalment al 2007 es van iniciar les obres de rehabilitació però un desgraciat accident va derruir bona part de l’edifici i es van paralitzar els treballs.

El suport tècnic i econòmic del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona en la recuperació del teatre Odèon

El 2016 es van redactar els estudis previs que van permetre a l’Ajuntament dur a terme una primera fase de rehabilitació del Teatre amb la reconstrucció de la volumetria original de l’edifici projectat per Rafael Masó, per bé que adaptant-lo a una nova realitat urbana i funcional.

El 2017-2018 s’ha redactat el projecte de rehabilitació que avui es presenta a la ciutadania i que permetrà posar en funcionament el teatre i s’articula en tres grans àrees:

-La planta baixa, situada sota les voltes ceràmiques  en contacte amb la plaça Colomer, antic economat, que es la resta que va quedar dempeus de l’edifici  i que ha fet les funcions de porxada pública,  es convertirà en espai de bar, a més de ser el nou accés, vestíbul i foyer de la Sala, amb els serveis i la taquilla, espai també apte per la celebració de petits actes més participatius i informals.

-En planta primera es situa de nou la sala, aquest cop molt versàtil, que permetrà configuracions i formats diferents, i que conserva les terrasses i la balconada originaries  vinculades a la plaça a través de les escales exteriors. La seva  capacitat màxima serà de 242 espectadors.

-Per últim, el cos proper a l’església  no només allotja els espais per a que la Sala pugui desenvolupar la seva funció, com son els camerinos, magatzems i instal·lacions,  sinó que aporta la volumetria necessària que emmarca la solució de continuïtat de l’edifici originari.

El projecte preveu la reconstrucció de l’edifici històric tal com va ser concebut però adaptat a la normativa, programa  i necessitats actuals. La inversió prevista es de 3.167.510,48 € per la rehabilitació de l’edifici i 885.545,49 € per l’escenotècnia.