22/01/2019 16:58 h.

El diputat d'Educació, Rafa Homet, inaugura l'Exposició "Transitar, orientar-se en un món canviant al Centre d'Arts Santa Mònica

Comparteix

El diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, juntament amb el president de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, i la directora general de Cooperació Cultural de la Generalitat, Àngels Ponsa,  han inaugurat aquest matí l’exposició “TRANSITAR, orientar-se en un món canviant”, organitzada per la Diputació i que romandrà al Centre Cultural Arts Santa Mònica fins al 27 de gener.

 

La mostra és la part més visible del projecte TRANSITAR, impulsat per la Diputació de Barcelona. L'exposició forma part de l'estratègia d'orientació i suport a les transicions educatives de la corporació per lluitar contra l'abandonament escolar prematur i promoure l'educació i noves oportunitats educatives al llarg de la vida en tota la seva amplitud. La inauguració de l’exposició és també el tret de sortida de la Setmana TRANSITAR, que inclou una àmplia programació d’activitats i propostes.

Durant el discurs inaugural, el diputat Rafael Homet ha subratllat que “estem davant d'un projecte col·lectiu en el que hi han intervingut, durant gairebé 2 anys, prop d’un centenar de persones, de diferents edats, professions i poblacions, emmarcat dins d’una de les estratègies dels ajuntaments i la corporació”.

Homet ha incidit també en la importància de l’acompanyament perquè “quan ens acompanyen a l’hora de prendre una decisió, en una transició educativa, millora exponencialment l’èxit que podem tenir”.

Aquest nou format expositiu parteix d’un procés participatiu i creatiu. L’eix central tracta sobre l’orientació educativa com a competència necessària al llarg de la vida en un món canviant. La mostra està comissariada pels especialistes en educació de la corporació Josep Asunción i Gemma Guasch.

Visitant l’exposició es pot conèixer les activitats que l’acompanyen per reflexionar sobre què és l’orientació, a través de les experiències i testimonis de persones de diversos municipis que han participat en el projecte (de Badia del Vallès, Centelles, Sant Vicenç dels Horts i Vilafranca del Penedès). Les seves aportacions nodreixen l’exposició i ens apropen a qüestions com quin són els nostres somnis i realitats, com canvia el món i com això ens afecta, quines competències necessitem, com afrontem moments de tria, qui ens orienta o com ens formem al llarg de la vida.

El projecte sorgeix de la necessitat de repensar l’orientació dins el context actual de les polítiques educatives, que donen resposta a la necessitat de repensar l’educació en un món canviant i en el marc general de la lluita contra el fracàs escolar plantejat per la UE, amb l’horitzó del 2020.

L’objectiu general és repensar l’orientació i donar resposta als tres propòsits de l’educació enunciats per la UNESCO -1.Descriure, comprendre i predir la realitat, 2. Subsistir, adquirir autonomia i 3. Saber com volem ser-.

D’aquesta manera la Diputació de Barcelona proposa un nou format expositiu que parteix d’una fase prèvia a l’exposició, que inclou un procés creatiu i participatiu de proximitat que es porta a terme en el territori. El projecte es va definir al llarg del 2017 amb el desenvolupament de la fase prèvia del procés. Durant el 2018 pren la seva forma final i es produeix, per tal d’inaugurar l’exposició aquest gener de 2019, al Centre d’Art Santa Mònica de Barcelona, i començar la seva itinerància pel territori.

Paral·lelament al projecte expositiu, TRANSITAR també es nodreix de les aportacions dels agents actius professionals de l’educació i la cultura mitjançant sis laboratoris, de novembre de 2018 a abril de 2019 anomenats TRANSITARLab.

 

“TRANSITAR, orientar-se en un món canviant”

 

La mostra s’entén com un espai reflexiu, centrant-se en la persona, com a subjecte que s’ha d’orientar en un món canviant. Destaquen dos grans aspectes temàtics: la persona que transita i el món canviant per on hi transita.

El muntatge expositiu consisteix en una casa tridimensional que desplega les seves parets en forma de plafons i llindars creant un laberint multicursal per l’espai expositiu.

Els plafons contenen tot el material visual i textual. Els llindars (portes i finestres) permeten circular per l’exposició, física i visualment. El cos central del muntatge és l’estructura d’una casa, amb una paret que evoca els tres nivells simbòlics desenvolupats per Gaston Bachelard: planta, golfes i soterrani.

L’exposició desplega per l’espai els seus continguts distribuint-los per càpsules independents que en realitat estan estretament interrelacionades. Aquestes tracten aspectes del món canviant, de l’autoconeixement i  d’aquest món canviant. No hi ha un ordre de visita; tothom transita per l’exposició al seu aire, seguint itineraris diferents, com la vida mateixa.

TRANSITAR és el resultat d’un procés en què hi han intervingut diversos equips de persones. S’ha concebut, des del seu inici, com una oportunitat d’orientació real per als seus participants. La primera fase es va concretar en tres dinàmiques participatives, de caire reflexiu i creatiu, dutes a terme en quatre municipis i coordinades per tres equips de treball. En el projecte hi van participar, de forma coordinada, tres equips: Equip de Gerència, de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona; Equip d’art i Equips de territori.

 

Setmana TRANSITAR

 

La inauguració de l’exposició és el tret de sortida de la Setmana TRANSITAR, que inclou una àmplia programació com un laboratori sobre resiliència, activitats sobre orientació anomenades Minilabs, banc d’experiències, un diàleg sobre viure l’èxit i el fracàs, sessions de treball, i visites interactives. (Podeu consultar amb detall tota la programació en el dossier de premsa adjunt).

Concretament, el dia 25 té lloc el TransitarLab sobre resiliència (inscripció prèvia aquí) i es podrà assistir al diàleg sobre èxit i fracàs amb Andreu Rifé (músic i actor), Curro Claret (dissenyador) i Gemma Ventura (periodista).

Cal recordar que la Diputació de Barcelona contribueix a la reducció de la taxa d’abandonament escolar mitjançant polítiques de suport als ens locals perquè reforcin les accions d’orientació educativa al llarg de la vida, fomentin l’acompanyament a l’educació i impulsin programes de reincorporació al sistema educatiu.

Durant el mandat 2015-2019, la Diputació, ha destinat uns 7,7 milions d’euros a polítiques i programes específics d’orientació i transició educativa per lluitar contra l’abandonament escolar prematur i millorar les expectatives d’èxit professional i personal. Durant el curs 2017-2018 la corporació va destinar prop de 32 milions d’euros a l'educació.