Els Mercats Municipals, uns equipaments municipals plens de vida

Olga Serra

20/03/2024 10:00 h.

El “Mercat”, o la “Plaça”, és un espai que ha anat evolucionant el seu paper en el dia a dia dels pobles i ciutats. Ha passat de ser un equipament amb una funció clara i definida, com era la de garantir el proveïment de producte alimentari fresc a la ciutadania, a esdevenir un espai de socialització, on trobar producte de proximitat i qualitat, que vertebra espais urbans i comunitaris, sovint ocupant espais emblemàtics, i que és font d’ocupació i desenvolupament econòmic local.

Ara bé, som conscients que el format comercial i de servei dels Mercats Municipals s’enfronta a diversos reptes: canvis en els hàbits de consum de la ciutadania, nova i diversa oferta comercial amb la que competir, manca de relleu generacional o de treballadors/es a les parades, o costoses reformes de modernització pendents, entre d’altres.

Per això, per la importància que entenem tenen aquests equipaments en la realitat dels municipis, des de la Diputació de Barcelona impulsem diverses actuacions per als 92 mercats municipals de 58 municipis de la demarcació. Des d’un suport tècnic per afrontar el procés de transformació del mercat, suport econòmic per a realitzar projectes de canvi, l’elaboració d’un Pla Estratègic de Mercats Municipals 2025-2035 conjuntament amb representants dels municipis, un programa per a facilitar la transmissió de parades en traspàs o buides, un nou projecte per a capacitar joves que puguin treballar als mercats, o intervencions directes des de la Diputació de Barcelona com poden ser, per exemple, la col·locació d’armaris refrigerats, comptadors de persones o la instal·lació de dobles portes per a una millora de la climatització. Aquestes darreres actuacions formen part d’un projecte finançat amb fons NextGeneration i que des de Comerç de la Diputació de Barcelona estem executant. Un projecte, “Apropant el mercat: competitiu, digital i sostenible” que ens permetrà destinar 2,5 milions d’euros per a la millora del Mercats Municipals la demarcació i que es concreten en una bateria d’actuacions. Vull destacar-vos, entre totes elles, una campanya per a la substitució dels envasos d’un sol ús a la totalitat de parades de tots els Mercats Municipals. Entenem que serà una acció que no només suposarà una evident reducció de residus, sinó que reforçarà la identificació dels Mercats Municipals com a espais sostenibles, moderns i amb voluntat de ser capdavanters en polítiques mediambientals.

Acabo, tot i que només us he fet un tastet del que estem fent des de la Diputació de Barcelona en l’àmbit dels Mercats Municipals, sí voldria ser capaç de traslladar-vos que com a diputada delegada de Comerç i Consum, una de les prioritats del mandat és el suport i la modernització dels Mercats Municipals, pel seu paper central en la vida social i econòmica local, i perquè els volem plens de vida.

Olga Serra i Luque, diputada de Comerç i Consum