07/02/2019 12:44 h.

Josep-Ramon Mut aposta per renaturalitzar les ciutats a les jornades "Greening for Change" a Cornellà

El diputat de l’àrea d’Urbanisme i Habitatge de la diputació de Barcelona, el republicà Josep-Ramon Mut, ha estat un dels encarregats d’obrir les jornades de la conferència “Greeening for Change” a Cornellà de Llobregat amb  l’objectiu de donar a conèixer les pràctiques en sostenibilitat urbana que realitzen les ciutats que han estat guardonades amb els premis Green Leaf i Green Capital, organitzada per  l’Ajuntament de Cornellà junt amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona, en col·laboració de la Comissió Europea i la Diputació de Barcelona. La inauguració ha anat també a càrrec d’Antonio Balmón, Alcalde de Cornellà de Llobregat,  Joanna Drake,  Directora general adjunta de la Direcció General de Medi Ambient de la Comissió Europea, i Ramon Torra, Gerent de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Cornellà de Llobregat ha obtingut el premi European Green Leaf 2019, conjuntament amb la ciutat holandesa de Horst aan de Maas, mentre que Lisboa ha estat guardonada com a Capital Verda Europea 2020, en un acte celebrat el passat mes de juny a Nijmegen (Països Baixos). Aquest premi, juntament amb el Green Capital, l'impulsa la Comissió Europea per premiar el compromís ambiental de les ciutats europees d'entre 20.000 i 100.000 habitants i més de 100.000 habitants respectivament, així com els seus esforços per promoure el creixement verd.

Un jurat expert ha reconegut el compromís de Cornellà de Llobregat en transformar-se en una ciutat realment sostenible dins d'una àrea metropolitana d'alta densitat, i que podria ser un model per a altres àrees urbanes compactes. L'avaluació experta té en compte aspectes com l’esforç en canvi climàtic i gestió energètica, mobilitat urbana sostenible, natura i biodiversitat, soroll i qualitat de l'aire, residus i economia circular, i la gestió de l’aigua. Tots ells amb el clar objectiu de millorar la ciutat i, sobretot, la qualitat de vida dels seus habitants.

El diputat republicà Josep-Ramon Mut, ha felicitat Cornellà per haver estat reconeguda amb el Green Leaf, “un reconeixement important que és una feina d'anys i per tant cal felicitar l'ajuntament de Cornellà i la seva ciutadania perquè Cornellà no és la ciutat més fàcil per implementar aquest projecte de naturalització i fer una ciutat verda ja que està envoltada de grans infraestructures com les rondes i que creix en verticalitat”.

Mut ha explicat que en una jornada on parlem de Green for Change, cal parlar dels grans beneficis que comporta renaturalitzar una ciutat i reintroduir el verd més tenint en compte que molts cops la ciutadania no n'és conscient o fins i tot de vegades hi està en contra. És una feina a la qual cal afegir la dificultat de conscienciar la ciutadania però si o sí hem d'anar cap aquí. Ara mateix a Catalunya el 75% de la població viu en àrees metropolitanes i grans ciutats i això anirà in crescendo i necessitem donar una bona qualitat de vida a aquestes persones.

En aquest sentit ha recordat una dada clau, “7 de cada 10 ciutadans europeus trien el seu habitatge en funció de la proximitat a un espai verd i hem d'anar cap aquí”. Josep-Ramon Mut ha explicat que aquest és el camí a seguir no només per motius mediambientals. El verd urbà aporta uns clars beneficis socials; aportar verd urbà a les ciutats té un clar benefici social perquè els espais verds són llocs de trobada, generen interrelacions i hi ha molts estudis que reconeixen aquest fet i que generen cohesió social. També cal destacar els beneficis econòmics; un bon carrer amb un bon arbrat fa pujar el preu de l'habitatge però genera també  una qüestió positiva de valoració de l’activitat econòmica i revalorització de l’espai. I cal també tenir present el benefici per a la salut, que sovint ens limitem a pensar que és respiratori però a més cal tenir en compte una altra variant, tenir proximitat en la habitatge a l'espai verd genera una reducció de l'estrès, fins i tot en l'embaràs, i d'altres qüestions importants en l’àmbit de la salut. El diputat delegat de l’Àrea d’Urbanisme i Habitatge, Josep-Ramon Mut ha conclòs que "tots quatre àmbits representen beneficis als quals no podem renunciar i des de la Diputació de Barcelona hi apostem i per això fem Plans Directors de verd urbà".