15/03/2019 11:22 h.

L'Àrea de Territori i Sostenibilitat presenta el Pla de Gestió i Desenvolupament del Parc Rural de Montserrat, un referent europeu per impulsar l'activitat agrària dels territoris rurals

La presentació pública del  Pla de Gestió i Desenvolupament del Parc Rural de Montserrat és una fita destacada en el camí que va començar amb un projecte de futur que es plantejava el 2004 i és fruit del conveni marc entre la Diputació de Barcelona i 16 municipis de l'entorn de Montserrat impulsors del projecte.

El Pla es basa en l’acord pres entre els agents públics i privats implicats i estableix un marc de cooperació i treball entre ells. Així, es constitueix com un  instrument de referència per impulsar les actuacions dirigides a la preservació, la gestió i la dinamització del Parc Rural del Montserrat.

El Pla s’estructura en  cinc línies estratègiques, les quals es concreten en 61 mesures d’actuació que van encaminades a revitalitzar econòmicament i demogràficament el territori del Parc Rural del Montserrat i dotar-lo, d’aquesta manera, d’oportunitats de futur. Un repte engrescador i que pot esdevenir un referent europeu per impulsar l’activitat agrària dels territoris rurals.

-Línia estratègica 1. Nova pagesia i emprenedoria: Té per objectiu impulsar i enfortir el sector agroalimentari per garantir la continuïtat la viabilitat i la modernització de les activitats agràries.

-Línia estratègia 2. Posar en valor el territori: Identificar i promocionar els productes i serveis que ofereix el Parc Rural del Montserrat.

-Línia estratègia 3. Territori endreçat: Fer compatibles els valors naturals i la preservació del paisatge amb la realització d’activitats econòmiques.

-Línia estratègia 4. La ruralitat com a oportunitat: Fomentar les activitats econòmiques i el teixit social del territori rural.

Línia estratègia 5. Xarxes i governança: De manera transversal aquesta línia estratègica busca promoure la cooperació i el treball en xarxa entre els agents del territori per tal d’impulsar el coneixement i assolir objectius comuns i col·lectius.

El Parc Rural de Montserrat, un mosaic agroforestal, paisatges i productes amb personalitat

El Parc Rural del Montserrat arrenca l’any 2005 a iniciativa dels municipis de Collbató, Olesa de Montserrat, Esparreguera i el Bruc. Aquest compromís es va formalitzar aleshores amb la signatura d’un primer conveni de col·laboració i més endavant (l’any 2006) amb l’adhesió a la  “Carta per a la preservació, la millora,  el desenvolupament i la gestió del Parc Rural del Montserrat”.

L’any 2018 s’aprova el conveni marc de col·laboració entre la Diputació de Barcelona i els 16 ajuntaments impulsors del Parc Rural del Montserrat.

Actualment el Parc Rural del Montserrat abraça dues vegueries (Catalunya Central i Àrea Metropolitana de Barcelona), quatre comarques (l’Anoia, el Baix Llobregat, el Bages i el Vallès Occidental) i prop de 20 municipis. En total ocupa una superfície de 347,9 Km2, xifra que suposa el 4,5% de la demarcació de Barcelona.