La Mediació, eina de transformació social

01/02/2018 11:50 h.

Les societats actuals es caracteritzen per uns espais urbans densos i una alta mobilitat residencial amb una elevada segregació residencial. I, sovint, aquest fet porta a situacions de desconeixença entre el veïnat que, en situacions de conflicte, dificulten la trobada d’una solució consensuada.

La mediació ha esdevingut una eina de gran utilitat que ens ajuda a canviar la mirada sobre els conflictes quotidians, basant-nos en el diàleg i treballant per evitar la cronificació d’aquests. Una mirada en positiu, i des del consens, que situa la ciutadania en el centre, com a agents actius en la resolució del conflicte, potenciant així la concepció republicana de ciutadania activa.

És una eina que ens permet transformar la societat, des el municipalisme, des de la mirada col·lectiva com a societat, avançant cap a la cultura de la pau i el diàleg. A més és una eina intergeneracional i que s’adapta a la realitat de cada conflicte i que ens ajuda a prendre decisions pensant en el bé comú.

En els 10 anys i escaig que funciona aquest servei creat per la Diputació de Barcelona, ha esdevingut un dels programes emblema de la casa. De fet, l’any 2017 van ser fins a 5.000 casos atesos, dels quals el 62% van ser per intervenir entre veïns, i el 16%, van ser mediacions familiars. Hi ha fins a 100 professionals de la mediació que treballen dia a dia des dels 46 serveis municipals que hi ha a tota la demarcació.

Aquesta és doncs una eina de futur, que ens permet avançar com a societat, des de la reflexió, des de la mirada col·lectiva i des de la responsabilitat com a ciutadans. Uns valors universals que quan apliquem, estem aportant el nostre granet de sorra per una societat més dialogant i més justa.

Antoni Garcia, diputat d'Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona