25/04/2019 16:03 h.

Martí Pujol, es reuneix amb representants de Piql per seguir amb la col·laboració empresarial que permetrà digitalitzar arxius municipals a 5 municipis més de la demarcació

El vicepresident tercer de la Diputació de Barcelona, el republicà Martí Pujol, s’ha reunit avui amb una delegació de l’empresa noruega Piql especialitzada en una tecnologia que permet digitalitzar i conservar arxius. A la trobada hi ha assistit el director general de Piql a  Noruega, Rune Bjerkestrand, el director de Piql, Alejo Ollé, i la sotdirectora Katrine Leon-Thomsen.

La reunió ha estat la trobada de continuïtat d’una col·laboració que ha viscut una fita important el passat mes de febrer quan es van dipositar els dos primers llibres d’actes de la Diputació a l’Arxiu Mundial de l’Àrtic, situat a les illes Svalbard de Noruega. Aquests són els documents més solemnes amb què compta la institució, els quals abasten la cronologia de 30 de novembre de 1812 fins el 12 de juliol de 1820 i que actualment es custodien a l’Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona. Pròximament està previst que la Diputació faci un dipòsit a l’Arxiu de l’Àrtic d’un segon lliurament amb documentació relacionada amb la constitució de la Mancomunitat de Catalunya.

Els arxius es tracten amb una nova tecnologia que garanteix la preservació de la documentació amb una temporalitat fins ara no assolida de fins a 500 anys. Aquesta tecnologia ha estat aplicada en una prova pilot que s’ha desenvolupat els dos últims anys a l’Arxiu Municipal de Llinars del Vallès amb la digitalització de documents com actes de Ple, el Llibre de Decrets, expedients administratius i diferent informació relacionada amb la memòria històrica del municipi, com imatges, vídeos i plànols. Aquests documents es graven en un suport de pel·lícula fotosensible on les dades digitals es fixen com codis QR d’alta resolució, que posteriorment permeten recuperar la informació amb un simple reconeixement òptic de caràcters.  L’empresa que desenvolupa aquesta tecnologia va lliurar l’any passat a l’Arxiu Municipal de Llinars set rotlles de pel·lícula amb tota la informació processada.

Implementació a cinc arxius municipals

Durant el 2019 la Diputació implementarà aquest sistema en cinc arxius de la Xarxa d’Arxius Municipals a Gurb, Sant Cugat Sesgarrigues, Sant Feliu de Codines, Sant Pere de Vilamajor i Vacarisses. L’actuació se centrarà de nou en aquells documents municipals digitals, custodiats per cada arxiu municipal, considerats essencials i d’obligada conservació permanent pel seu ajuntament, d’acord amb el seus valors històrics i culturals.