05/06/2019 14:30 h.

Martí Pujol, vicepresident tercer de la Diputació i responsable de la Xarxa de Biblioteques Municipals, presenta el llibre “L’Illa dels tresors” com a cloenda de la celebració del centenari

El republicà Martí Pujol, vicepresident tercer de la Diputació i responsable de l’àrea de Biblioteques ha estat l’encarregat de fer la presentació oficial del llibre “l’Illa dels Tresors” que recull 15 relats amb les biblioteques i els llibres com a epicentre i on han participat escriptores i escriptors tan rellevants com: Maria Barbal, Sebastià Bennasar, Xavier Bosch, David Cirici, Natjat el Hachmi, Martí Gironell, Pau Joan Hernández, Francesc Miralles, Núria Pradas, Llucia Ramis, Albert Sánchez Piñol, Care Santos, Màrius Serra, Sílvia Soler i Coia Valls.

El llibre editat per la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona commemora els 100 anys de vida de les aleshores anomenades Biblioteques Populars que van sorgir com una peça clau a iniciativa de la Mancomunitat de Catalunya. En aquest sentit, Martí Pujol, ha destacat que "les Biblioteques Populars van significar en el seu moment un pas de gegant en innovació del servei públic. Ara, l'èxit de la Xarxa de Biblioteques ve del fet de ser equipaments vius".

Les 226 biblioteques i els 10 bibliobusos de la XBM, amb dos milions i mig d’usuaris amb carnet, són el club amb més socis de Catalunya. Les biblioteques de la Xarxa, hereves de les primeres Biblioteques Populars, continuen avui, en ple segle XXI obrint nous camins, d’acord amb el context global de la transformació cultural i tecnològica. Si aleshores el Pla de Biblioteques aspirava a deixar enrere les biblioteques contenidor, orientades al passat i transmissores d’un concepte estàtic i caduc de la cultura, ara, el programa BiblioLab proposa “un nou model de biblioteca per a la Xarxa de l’era digital, un model interactiu en què l’espai de la biblioteca funciona com a laboratori d’experimentació i de generació de dades i de saber gràcies a l’accés obert i democràtic al coneixement, amb la participació activa dels usuaris i de les entitats, empreses i centres de l’entorn”, com ha destacat Pujol. El vicepresident tercer de la Diputació ha incidit que "les biblioteques, com les escoles i altres serveis cabdals de la societat, estan immerses en un procés de transformació en el qual les persones i la comunitat se situen al centre dels serveis".

Les biblioteques municipals, cogestionades pels ajuntaments i la Diputació de Barcelona, dinamitzen la cultura i difonen el civisme i la convivència.

Durant l’acte de presentació del llibre, que es distribuirà per totes les biblioteques de la demarcació fins exhaurir existències a partir del proper 11 de juny, els assistents han pogut visitar el nou vehicle del Bibliobús Tagamanent. Aquest vehicle, totalment accessible per a tot tipus de públic, és el més tecnològic de tota la flota i incorpora els serveis propis d’una biblioteca. Els bibliobusos donen servei a aquelles poblacions amb menys de 3.000 habitants que no disposen i no tenen obligació de tenir una biblioteca física.

El Bibliobús Tagamanent es renova

El Bibliobús Tagamanent ha renovat el seu vehicle i ara compta amb un espai que té una longitud d’uns 10,5 metres i una amplada de 2,5 metres. Disposa d’una petaca extensible que incrementa les dimensions interiors amb una amplada que passa dels 2,5 metres als 3,5 metres i que permet organitzar activitats de diferent format. L’accessibilitat està garantida gràcies a la plataforma multinivell que permet l’accés a persones a mobilitat reduïda i cadira de rodes i al bucle inductiu perimetral i de sobretaula adreçat a persones amb dificultats auditives.

El nou vehicle disposa d’un sistema d’il·luminació ambiental amb LED i ofereix nous serveis com Wi-Fi, autopréstec i pantalles informatives.

El Tagamanent dona servei de lectura pública a deu municipis de les comarques d’Osona, Moianès i Lluçanès: Castellcir, Castellterçol, Folgueroles, Montesquiu, Olost, Orís, Oristà, Sant Boi de Lluçanès, Sant Quirze Safaja i Seva.

La Diputació de Barcelona disposa de deu bibliobusos que donen servei a 111 municipis de la demarcació de Barcelona. L’any 2018 els deu bibliobusos comptaven amb uns 33.500 usuaris amb carnet de la Xarxa de Biblioteques Municipals. En total es van oferir 1.800 activitats de foment de la lectura durant l’any en algun dels deu bibliobusos.