05/05/2017 18:16 h.

Nou servei de mediació hipotecària a Santa Perpètua de Mogoda per evitar desnonaments

Inauguració punt SIDH de Santa Perpètua de Mogoda

Aquest matí s’ha presentat a Santa Perpètua de Mogoda, el nou Servei d’intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH) que la Diputació ha posat en marxa en aquest municipi. L’acte ha comptat amb la presència de Meritxell Borràs, consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge de la Generalitat, Josep Ramon Mut, diputat d’Urbanisme i Habitatge de la Diputació de Barcelona, juntament amb Eulàlia Barros, bibliotecària de la junta de govern del Col·legi d’Advocats de Sabadell i presidenta de la Comissió del TOAD, i Isabel Garcia Ripoll, alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda.

El SIDH funciona Santa Perpètua de Mogoda des del passat mes d’abril. Aquest servei, que la Diputació està desplegant per totes les comarques de Barcelona, és fruit de la coordinació amb Ofideute, el servei de mediació hipotecària de la Generalitat de Catalunya. L’objectiu del SIDH, que compta amb la col·laboració del Col·legi d'Advocats de Sabadell, és augmentar i estendre els punts d’atenció a les famílies que tenen problemes per fer front als deutes hipotecaris, així com establir una acció coordinada i un model i circuit únics de mediació en tot el territori de la demarcació de Barcelona.

En la presentació del servei a Santa Perpètua de Mogoda, el diputat Josep-Ramon Mut, ha expressat que "el SIDH és un exemple de treball transversal i que va mes enllà de la planta municipal" per afegir que "cadascuna de les administracions actuem a una per afrontar una problemàtica que necessita l’administració local perquè el ciutadà quan té un problema com aquest a qui es dirigeix es al seu alcalde". Mut també ha remarcat que amb aquest nou centre, el Vallès Occidental compta amb sis els punts d’informació i assessorament sobre deute en habitatge.

Funcionament del SIDH

El SIDH és de cobertura municipal i s’hi accedeix a través de l'Oficina Local d'Habitatge de l'Ajuntament. Les persones afectades que s’adrecin als serveis socials del seu municipi o a les oficines de consum amb aquest tipus de problemàtica seran derivades a les oficines d’habitatge.

Les famílies que s’adrecen al SIDH, una vegada feta la comprovació de les condicions d’accés (ser propietaris d’un únic habitatge que s’utilitzi com a habitatge principal i no poder afrontar el pagament de la hipoteca), són entrevistades per la persona lletrada especialitzada, que fa una proposta de modificació de les condicions del deute. Aquesta proposta és tramesa a Ofideute, de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, de la Generalitat, que farà la mediació amb l’entitat financera corresponent.

Més de 30 punts SIDH

El SIDH està en funcionament en 37 municipis de la demarcació de Barcelona, i des del 2013 ha permès oferir assessorament jurídic i intermediació amb els bancs per negociar endeutaments hipotecaris a més de 4.200 famílies.

Cal destacar que en un 68% dels casos que s’ha fet mediació amb els bancs s’ha arribat a un acord, en el que hi ha tingut un paper decisiu la mateixa família.

Antecedents del SIDH

Davant de l’alt nombre d’execucions hipotecàries iniciades i de desnonaments, així com d’altres necessitats socials, la Diputació de Barcelona va crear l’any 2009 el Servei Supramunicipal d'Orientació Jurídica (SOJ) per a persones usuàries de serveis socials, que ofereix un suport jurídic especialitzat a casos relacionats amb habitatge i la família. El 33% de les consultes rebudes pel SOJ han estat de llars afectades per problemes de sobreendeutament.

Des del SOJ, a més d’assessorar, s’ha facilitat la tramitació de la justícia gratuïta. El gran volum d’aquest tipus de consultes va portar a pensar en l’oportunitat de crear un servei professional especialitzat en intermediació en deutes de l’habitatge.