12/12/2018 12:00 h.

Rafa Homet es reuneix a Matosinhos (Portugal) amb experts en escoles de segona oportunitat

El diputat d'ERC, Rafa homet, amb experts en educació a Matosinhos (Portugal)

El diputat d’ERC responsable de l’àrea d’Educació a la Diputació de Barcelona, Rafa Homet, ha participat a la ciutat portuguesa de Matosinhos d’una reunió amb experts en escoles de segona oportunitat.

Durant la reunió de treball, Rafa Homet ha pogut compartir experiència i intercanviar punts de vista  amb el regidor d’Educació, Antonio Fernando Gonçalves Correia Da Pinto, i amb el director de l'escola de segona oportunitat. Rafa Homet ha destacat que “compartim dades i visions sobre reptes comuns: abandonament escolar prematur i escola inclusiva i és molt interessan tel  Pla pilot que es duu a terme a Portugal de descentralització del sistema educatiu on el municipi assumeix moltes més competències”.

Segons les dades de l’EPA (Enquesta de la Població Activa) corresponents al 2017, l’abandonament escolar prematur a Catalunya se situa en el 17%, mentre que en el conjunt d’Espanya, i amb dades de la Comissió Europea, va ser del 18,3%. Tant les dades catalanes com les espanyoles se situen per sobre de la mitjana europea, i lluny dels objectius del 10% acordats per al 2020 per a Europa.

Un dels principals objectius en educació de la Diputació de Barcelona en l’actual mandat és el d’ampliar les garanties de permanència i retorn dels joves al sistema educatiu, per afavorir les transicions i facilitar trajectòries vitals. A aquest objectiu s’hi dediquen recursos tècnics i econòmics adreçats als ens locals a través de projectes com el de fires i jornades d’orientació, la maleta de les famílies, el full de ruta, i el de transicions educatives, així com la Xarxa d’Escoles Municipals de Persones Adultes.

El sistema educatiu, tal com està dissenyat actualment, no disposa de prou mecanismes per atendre aquests joves, que, segons denuncien ells mateixos, en molts casos han estat gairebé convidats a deixar l’institut, bé per problemes de conducta o bé perquè ja han esgotat les possibilitats de repetir curs. Aquests joves són les persones que formen part d’aquell aproximadament 18% de la població escolar catalana que abandona els estudis sense esperar a obtenir el títol obligatori, el de l’ESO, o que, si se l’han tret, opten per no seguir endavant i es queden amb els estudis bàsics.

En aquest context les escoles d’adults agafen una nova rellevància i fa temps que treballen amb els joves que han abandonat el sistema educatiu formal, i aquestes funcions les han d’exercir com escoles de noves oportunitats, els centres que inicialment han estat ideats per donar una sortida professional als milers de joves que ni estudien ni treballen.

Les escoles d’adults tenim una oportunitat han de ser etiquetades com a centres de formació només per a gent gran, persones immigrades o estudiants fracassats. Són escoles de desenvolupament personal que formen al llarg de la vida, que serveixen per millorar les competències i habilitats dels seus alumnes i que es converteixen, també, en espais d’orientació per ajudar els estudiants cap al seu encaix laboral.