Espai de la Xarxa de Serveis Locals d'Habitatge 02/21: Aspectes pràctics de la masoveria urbana

Comparteix
13/05/2021 09:30 - 12:30

La sessió està dirigida als tècnics dels serveis d’habitatge dels ens locals adscrits a la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge.

Presentació

Durant els darrers anys moltes entitats locals de la demarcació, amb la voluntat de contribuir a fomentar el lloguer assequible, han impulsat programes de cessió i de mediació en el mercat privat de lloguer, algunes també han apostat per fórmules innovadores com la masoveria urbana. Aquesta és una figura contractual, emparada legalment per l’article 3k) de Llei 18/2007 del dret a l’habitatge, que consisteix en un acord entre el propietari d’un immoble desocupat i el masover/a al que se cedeix l’ús de l’habitatge a canvi de la seva rehabilitació. També la llei d’arrendaments urbans, en el seu article 17.5, contempla la possibilitat de que les rendes del lloguer siguin dineràries o en espècie, el que s’anomena “rehabilitació per renda”.

Aquestes fórmules poden ser interessants en tant que faciliten l’accés a un habitatge assequible i alhora promouen la rehabilitació i conservació del parc. Actualment, s’estan implementant diferents programes de masoveria urbana impulsats per diverses entitats locals. Aquestes experiències ens poden orientar sobre els aspectes claus, els avantatges i dificultats, en la implementació i gestió d’un programa de masoveria urbana.

Els avanços i dubtes experimentats a partir del desenvolupament d’aquestes primeres iniciatives consolidades ens ha motivat a programar aquesta edició dels Espais de la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge, en la què diferents responsables tècnics municipals presentaran les experiències que han impulsat als seus respectius municipis, amb la voluntat de que hi hagi una transferència de coneixement, criteri i opinió entre tots els assistents. Tant les intervencions dels ponents com el posterior bloc de debat i reflexió entre els participants giraran al voltant de les següents qüestions:

Establiment del programa: Quin rol es pot adoptar des d’una administració local que aposti per aquest programa? Sobre quina tipologia d’habitatges s’ha d’actuar? (públics i/o privats, tipus de necessitats de millora i rehabilitació, etc.). Quins requisits haurien de complir els masovers i com fer la selecció i adjudicació?

Gestió del programa: Quina tipologia de contracte jurídic fem servir? Com es fa el seguiment de l’acompliment de les obres de rehabilitació compromeses? Com abordar l’acompanyament o assessorament en l’elaboració del contracte? I l’assegurança durant les obres?

Destinataris

La sessió està dirigida als tècnics dels serveis d’habitatge dels ens locals adscrits a la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge. Les sol·licituds seran ateses considerant l'adequació del perfil dels demandants, la motivació i, finalment, l'ordre de presentació de les sol·licituds.

Programa

09.30-09.45 La masoveria urbana: contextualització, aspectes generals teòrics i pràctics, a càrrec d’Isabel Ezpeleta García, tècnica de l’Oficina d’Habitatge de la Diputació de Barcelona.

09.45-11.00 Presentació d’experiències

• “L’experiència del programa de masoveria urbana a Manresa mitjançant conveni entre l’ajuntament i Càritas Manresa”, a càrrec d’Ester Martínez, tècnica d’habitatge de l’Ajuntament de Manresa, i d’Alfons Sort, tècnic de Càritas Manresa.

• “L’experiència del programa de masoveria urbana al municipi de Lleida mitjançant contracte entre l’Empresa Municipal d’Urbanisme de Lleida i l’associació Obrint Portes per l’Habitatge Social”, a càrrec de Guillermo Hervera Nadal, director d’EMU Lleida.

• “L’experiència del programa de masoveria urbana a Torelló”, a càrrec de Marta Carcasona Utrero, cap de l’Oficina Local d’Habitatge de Torelló.

• “Impulsar un programa de masoveria urbana des d’una administració supramunicipal: l’experiència del Consell Comarcal d’Osona”, a càrrec de Pere Medina Serrahima, vicepresident segon del Consell Comarcal d’Osona i conseller de l'Àrea de Serveis a les Persones.

11.00-11.15 Descans

11.15-12.30 Taula rodona i debat entre els assistents

Inscripcions

Les inscripcions es realitzaran mitjançant l'aplicatiu Gestforma i la confirmació de la inscripció per part de la Diputació de Barcelona es farà per correu electrònic. Per motius logístics i de dinàmica de la sessió el nombre de places és limitat. Les sol·licituds seran ateses considerant l'adequació del perfil dels demandants i l'ordre de presentació de les sol·licituds. Per afavorir la participació del màxim d'assistents es podrà limitar l'assistència al curs a una persona per ens local. L'organització es reserva el dret a fer canvis en la programació establerta.

Podeu fer efectives les vostres inscripcions fins el dia 10 de maig de 2021 mitjançant el següent enllaç.