Introducció a l'Acció Urbanística Local: Planejament urbanístic

27/04/2022 - 18/05/2022 09:30 - 11:30

P    Presentació

La complexitat de l’Acció urbanística local requereix de visions de conjunt però també de mirades especialitzades que coneguin els seus àmbits específics.

El curs que tot seguit presentem, dedicat als instruments de planejament territorial i urbanístic, és el segon del cicle de 4 accions formatives dedicades a la Introducció de l’acció urbanística local i continua la tasca ja encetada amb una introducció als principis bàsics, als conceptes legals i als agents que es van tractar en el primer curs.

En aquest segon capítol, l’objectiu és el d’introduir als assistents en els instruments de planejament territorial, general i derivat, il·lustrats amb diferents plans vigents, així com oferir una visió de conjunt a les matèries que conflueixen en l’acció urbanística com són les qüestions ambientals, econòmiques, la mobilitat o les dinàmiques socials vinculades a la demanda d’habitatge.

La formació adoptarà un format híbrid de videoformació (sessions de Zoom amb els ponents) i un treball en línia en aula virtual amb l’elaboració per part dels assistents d’uns exercicis bàsics d’adaptació dels continguts als seus respectius entorns municipals.

Ponents

Juli Esteban, arquitecte urbanista, director de Programa de planejament territorial 2004-2011; Martí Santandreu, arquitecte, Servei d’Urbanisme de la Diputació de Barcelona; Joan Solà, Arquitecte urbanista; Lupe Serraima, arquitecta, responsable d’Urbanisme de la Diputació de Barcelona; Mònica Beguer, arquitecta urbanista; Eulàlia Mata, arquitecta, Servei d’Urbanisme de la Diputació de Barcelona; Ignasi Grau, Enginyer agrònom; Maria Bonet, Geògrafa; Miquel Morell, Economista; Màrius Navazo, Geògraf.

Destinataris

El caràcter bàsic i introductori d’aquesta formació fa que aquesta sigui adreçada al personal tècnic i directiu dels ens locals amb uns coneixements molt bàsics sobre la matèria que o be no disposen d’una formació prèvia en matèria urbanística o be vulguin adquirir de forma ordenada una visió de conjunt de la mateixa.

Inscripcions

Per motius logístics i de dinàmica de la sessió el nombre de places és limitat. Les sol·licituds seran ateses considerant l'adequació del perfil dels demandants i l'ordre de presentació de les sol·licituds. Per afavorir la participació del màxim d’assistents es podrà limitar l’assistència al curs a una persona per ens local. L’organització es reserva el dret a fer canvis en la programació establerta. Es requereix validació/autorització a Gestforma de la persona Responsable Municipal de Formació a cada ens públic.

Podeu fer efectives les vostres inscripcions fins al dia 20 d’abril mitjançant el següent enllaç.

Programa

Sessió 1. Introducció al sistema de planejament. Dimecres 27 abril, 09:30-11:30 (55’+55’). Juli Esteban.

El planejament supramunicipal: Plans territorials i plans directors urbanístics

• Criteris del Planejament Territorial.
  • Els Plans Territorials i els Plans Directors Urbanístics de Catalunya: abast i contingut.

Sessió 2. El planejament general. Dimecres 04 de maig, 09:30-11:30 (55’+ 55’). Martí Santandreu i Joan Solà.

Marc normatiu i de tràmit

• Tipus de planejament general: PDU, POUM, PAUM, normes de planejament i modificacions de pla.
  • Característiques, documentació i tramitació.

Exemples d’interès: Aportacions de Joan Solà

Sessió 3. El planejament derivat. Dimecres 11 de maig, 09:30-11:30 (55’+ 55’). Lupe Serraima  i Mònica Beguer.

Marc normatiu i de tràmit

• Concepte.
  • Marc regulador.
  • Tipus de planejament derivat: PEU, PMU, PP, PPD.
  • Característiques, documentació i tramitació.

Exemples d’interès: Aportacions de Mònica Beguer

Sessió 4. Les Matèries concurrents en el planejament. Dimecres 18 de maig, 09:30-11:30 (10’+1h50’). Ignasi Grau, Maria Bonet, Miquel Morell i Màrius Navazo. Modera Eulàlia Mata.

• Quines són les matèries concurrents (Medi ambient, Paisatge, Estructura sociodemogràfica, Viabilitat econòmica, Mobilitat..)  i de quina manera s’integren en els instruments de planejament.
  • Les Comissions d’Urbanisme, òrgan de concertació.