11/04/2023 00:00 h.

Hem celebrat la IX Jornada de la Xarxa Local SITMUN

Sota el títol "Les dades geogràfiques, una eina per a la gestió pública", s’han exposat diversos projectes d’informació geogràfica i aplicacions que es consideren de màxima utilitat en la gestió del territori per part de les administracions locals. La sessió ha comptat amb més de 240 persones inscrites, principalment tècnics municipals.

La Jornada, estructurada en tres blocs, ha permès mostrar el potencial del SITMUN a través de projectes SIG, el paper de les dades en la gestió del territori i diverses eines i trucs de la IDEBarcelona.

S’ha presentat com a novetat, un nou mòdul sobre el manteniment dels habitatges d’ús turístic (HUT) del SITMUN (Sistema d’informació territorial local) que permet als ajuntaments gestionar les sol·licituds i el seu estat, així com veure les capes de zones i subzones delimitades segons la normativa municipal en relació a l’ús turístic i generar el cens d’habitatges d’ús turístic per a la Generalitat. També s’han presentat altres projectes SIG com el referit a la delimitació de franges d’incendis i el seguiment de la vespa asiàtica a nivell de Catalunya.

Una altra novetat ha estat la presentació dels productes derivats de la cartografia topogràfica 1:1.000, que serveixen de base per als treballs de planificació, gestió i coneixement del territori, com són els models digitals de terreny i de superfícies, els models d'ombres, de pendents i de zones amb un pendent de més del 20% i l’ortofoto de 10 cm de píxel, que tenen com a objectiu facilitar l’anàlisi del terreny.

Pel que fa a informacions incorporades al SITMUN s’han mostrat algunes de les que darrerament han generat més interès per part dels usuaris, com les referides al potencial fotovoltaic per a la transició energètica, el catàleg d’urbanitzacions amb dèficits urbanístics, la protecció civil municipal (DUPROCIM) i el mapa d’hàbitats terrestres de la província de Barcelona.

El darrer bloc ha servit per explicar alguns aspectes relacionats amb el geoportal IDEBarcelona com els geoportals, com les IDE locals dels ajuntaments, el Catàleg de metadades i s’ha donat resposta a algunes de les preguntes més freqüents.

En el decurs de la Jornada també s‘ha comentat que les dades geogràfiques estan considerades com d’alt valor segons el marc normatiu de dades obertes (Obre en finestra nova) i que segons un informe de Nacions Unides (Obre en finestra nova) la informació geogràfica està present a 14 dels 17 ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).

Enllaços a:
Nota de premsa(Obre en finestra nova)
Presentacions de la Jornada en format PDF(Obre en finestra nova)