Ara cal enfortir el municipalisme

Neus Munté

15/06/2020 09:00 h.

Avui fa un any que es van constituir els ajuntament, les administracions que actuen des de la primera línia i en contacte directe amb ciutadans, empreses i teixit social

Avui fa un any que es van constituir els ajuntaments després de les eleccions municipals del 26 de maig. Va ser un dia d'emocions, d'actes solemnes, de sorpreses de darrera hora i de moltes ganes de començar el mandat, fos des d'una posició de govern o d'oposició, al servei dels nostres veïns i veïnes.

Tots els electes teníem un munt de projectes il·lusionants pels nostres municipis i quatre anys pel davant per poder-los defensar o desenvolupar. Qui ens havia de dir, que abans de complir-se el primer any d'aquest mandat, la vida se'ns giraria com un mitjó.

El mes de març la pandèmia produïda pel virus COVID-19 ens sumia en una crisi sanitària sense precedents, que ha desembocat en una greu crisi social i econòmica. Aquesta situació ens exigeix un canvi profund de mentalitat, repensar objectius i prioritats i replantejar previsions econòmiques. Molts projectes hauran d'esperar, perquè ara les prioritats han esdevingut unes altres. Posar la vida al centre, salvar vides, recuperar-les, cuidar-les, reactivar l'economia, l'ocupació, atendre l'emergència social que assola a moltes famílies.

La crisi viscuda ens ha mostrat les moltes febleses del nostre sistema de benestar, ha tensat fins a límits angoixants el sistema sanitari i ha posat l'economia contra les cordes. Però també ha tret el millor de cadascú, ens ha ensenyat noves maneres de gestionar i ha ressituat valors que són imprescindibles per superar-la: el treball en xarxa, la cooperació, la solidaritat, fer pinya.

Els que ens estrenàvem en això de la política municipal hem après de sobte i sense filtres què vol dir que els ajuntaments són les administracions que actuen des de la primera línia i en contacte directe amb ciutadans, empreses i teixit social. Els ens locals han hagut de ser els primers a reaccionar per afrontar la nova situació, assumint, sovint, competències que no els pertocaven. I ara caldrà continuar donant resposta a les situacions de vulnerabilitat social que l'aturada de l'activitat econòmica generada pel confinament ha provocat.

I com fer-ho? Des de Junts per Catalunya valorem molt positivament el pla de reactivació econòmica i social de la Diputació de Barcelona, dotat amb mil milions d'euros: 100 milions en un pla de xoc per a ajuts imminents i 900 milions en línies de suport per als tres anys vinents. Però ara també necessitem que el govern de l'estat alliberi el superàvit dels ens locals i flexibilitzi la regla de despesa i l'estabilitat pressupostària per poder ajudar a les famílies més vulnerables, els sectors econòmics i productius. Mantenim aquesta justa reivindicació, que té el suport de tot el municipalisme català.

El nostre compromís és clar. Apostem per treballar sumant esforços amb les diferents administracions, agents socials i econòmics i el tercer sector social. Fem-ho junts des de la complicitat i la màxima exigència per encarar la sortida d'aquesta crisi sobtada, amb eines renovades, flexibles i posades al dia. Sabem que del municipalisme, que sempre ha prioritzat les persones, se n'espera molt i no podem decebre.

Neus Munté

Presidenta de Junts per Catalunya a la Diputació de Barcelona