El ple de la Diputació de Barcelona aprova definitivament, per unanimitat, el Pla zonal de la xarxa local de carreteres

30/07/2020 13:28 h.

Avui és un dia important. Que la Comissió informi favorablement al Ple que, ara sí, definitivament s'aprova el "Pla zonal de la xarxa local de carreteres de la Diputació de Barcelona" no és un tema menor. És una notícia que hem de celebrar, tots plegats, perquè culmina un llarg i anhelat procés.

Per aquest motiu avui voldria donar les gràcies. En primer lloc al conjunt dels grups d'aquesta Comissió per donar suport a aquesta iniciativa i estar sempre al costat d'aquest projecte. També als diputats que m'han precedit per la tenacitat i esforç que han posat per fer realitat que avui puguem aprovar el Pla Zonal. I, com no, a la Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat, i molt especialment al seu gerent en Vicenç Izquierdo, per les moltes hores i esforç que han dedicat en aquest gran projecte. Moltes gràcies a tots.

El Pla Zonal és un treball molt important que posa en valor els més de 150 anys d'història de la Diputació de Barcelona planificant la xarxa local de carreteres. L'altre dia en Vicenç m'apuntava que un pla integral com aquest no s'havia fet des de 1929 (el "Pla Provincial de Camins Veïnals"), i no va ser fins el 1976 quan es va fer una revisió (amb el "Pla Sant Jordi").

És un Pla ambiciós. Integra a la xarxa local de carreteres 153 quilòmetres de camins locals i millora la qualitat i seguretat d'uns altres 296 quilòmetres de camins. També descataloga 153 quilòmetres de carreteres locals que han perdut el seu paper de carretera, segons les actuals normatives.

Personalment, alguns de vostès m'ho escoltat dir, penso que les carreteres locals són un element essencial de la nostra xarxa viària per diferents motius.

En primer lloc perquè l'accessibilitat a un gran nombre de nuclis urbans, a sectors industrials o, senzillament, a punts d'interès no seria possible sense la capil·laritat que ofereix aquesta xarxa de carreteres locals. No es pot entendre el nostre dia a dia sense el gran nombre d'activitats que transcorren al llarg dels seus traçats.

També perquè és la xarxa de les persones i la que més ens apropa a l'entorn natural. És on trobem els itineraris de vianants i ciclistes, el transport públic de proximitat o els vehicles agrícoles. Molts usos integrats en el nostre paisatge quotidià. Per no esmentar que és la xarxa que vertebra els nostres parcs naturals i espais naturals integrant-se d'una forma natural en aquests entorns.

I finalment perquè la nostra xarxa és la nostra història. La gran majoria de carreteres locals van néixer com a camins, en alguns casos fa milers d'anys. Són un dels nostres grans patrimonis històrics i l'hem de preservar.

Quan la Covid-19 ens ho permeti ens agradaria fer una presentació institucional en la qual compto que tots vostès ens acompanyaran perquè aquest és un Pla de tots i m'agradaria que se'l fessin seu.

Reitero el meu agraïment a tothom i cedeixo la paraula al gerent Vicenç Izquierdo perquè faci la presentació tècnica del Pla.

Moltes gràcies.

Pere Pons