La millora dels camins municipals: reactivació econòmica i equilibri territorial

26/06/2020 09:08 h.

Connectivitat vol dir més competitivitat, més possibilitats d'expansió i creixement de les economies locals. Millors camins fan els municipis més accessibles, més competitius i més segurs.

Quan es va presentar el Pla de xoc de la Diputació de Barcelona per a la reactivació econòmica i social de la demarcació, ja vàrem avançar que inclouria un programa per a la millora de camins municipals. La Junta de Govern de 25 de juny, ha aprovat aquest programa, dotat amb 10 milions d'euros per als exercicis 2020 i 2021 i destinat a 264 ajuntaments de menys de 20.000 habitants.

Ara mateix, els nostres esforços estan centrats a impulsar la reactivació econòmica dels nostres municipis, a dotar-los d'eines i de recursos per a poder remuntar, superar la crisi provocada per la COVID-19 i mirar al futur amb bones perspectives. No és fàcil, però aquest és el nostre objectiu des de la Diputació i no us fallarem.

Alguns es pregunten com encaixen els camins municipals davant la magnitud del repte. En un moment de menys recursos i més necessitats socials i sanitàries, el sosteniment de les despeses per a la realització d'obres als camins municipals d'ús públic, pot suposar un objectiu inassumible per a determinats ajuntaments. Sobretot per a municipis amb pocs habitants, però amb nuclis de població disseminats, masies o petites barriades. En canvi, és gran la necessitat de portar a terme aquestes millores, per a garantir bons accessos a explotacions agrícoles o industrials, punts turístics, diferents serveis o equipaments. En alguns casos, tenim municipis a la demarcació, que han estat molt castigats pels diversos episodis de tempestes que hem viscut al nostre país en els darrers temps, com per exemple el pas del Glòria. Per a ells, les obres per a recuperar-se de les destrosses ocasionades és una exigència.

Per a tots, connectivitat vol dir més competitivitat, més possibilitats d'expansió i creixement de les economies locals. Millors camins fan els municipis més accessibles, més competitius i més segurs.

A més, hem d'afavorir que algunes d'aquestes obres es puguin dur a terme per empreses locals i amb treballadors locals, la qual cosa suposarà un bon revulsiu per a l'economia del municipi i també de les famílies que hi viuen. Per tant, la millora dels camins municipals és una gran oportunitat en aquests moments de superació i reactivació. Una oportunitat a la qual no volem que cap municipi hagi de renunciar. La millora dels camins municipals és reactivació econòmica i equilibri territorial, i en la defensa d'aquests dos objectius sempre ens hi trobareu.

Pere Pons

President Delegat de l’Àrea d’infraestructures i Espais Naturals