Per un estiu sense foc

29/07/2019 13:30 h.

Ahir com a diputat delegat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d'Incendis Forestals, juntament amb la presidenta Núria Marín, vam presentar al Palau Firal de Manresa, el nou Pla d'Informació i Vigilància contra incendis forestals (PVI) 2020 de la Diputació de Barcelona, que té per objectiu evitar i limitar els efectes dels possibles incendis forestals que es puguin produir aquest estiu.

En un territori com el nostre en què el 50% és espai forestal i en el que prop de 280 dels 311 municipis tenen massa forestal, aquest pla és essencial i imprescindible. És per això, que primer de tot vull agrair l'esforç i professionalitat de tothom qui l'ha fet possible, malgrat les dificultats que han suposat aquests darrers mesos de confinament a causa de la COVID19.

Pel dispositiu d'aquest any 2020, hem contractat des de la Diputació de Barcelona 259 persones, que atendran 484.813 hectàrees forestals, que representen el 98,7 % de la superfície forestal de la demarcació de Barcelona. Aquest dispositiu compta també amb la participació de 273 ajuntaments (aquest any s'hi han incorporat Sant Cugat del Vallès, Calaf, Cerdanyola del Vallès i Santa Maria de Besora), 125 agrupacions de defensa forestal (ADF), 9 federacions d'agrupacions de defensa forestal i altres administracions. També hem contractat 114 vehicles amb un nou disseny d'imatge, per a incrementar la seva visibilitat. Els mitjans tècnics i humans del PVI 2020 es distribueixen en tres sectors de prevenció: Metropolità Nord, Metropolità Sud i Centre. A cada sector hi ha centres de control permanentment en contacte amb els punts de vigilància fixa, amb les diferents unitats mòbils i amb les entitats relacionades amb la prevenció i extinció d'incendis, amb qui comparteixen informació.

Mantenen una comunicació contínua amb el centre de control central ubicat a Barcelona, que centralitza la informació dels diferents sectors i la canalitza a la direcció del PVI, que està perfectament coordinada amb el Cos d'Agents Rurals i compta amb diferents procediments i protocols d'actuació consensuats amb els Bombers de la Generalitat, els Mossos d'Esquadra, les policies locals i les ADF. Així doncs, un any més estem preparats per a fer front al risc d'incendis aquest estiu 2020, però tant de bo tot aquest dispositiu pugui viure un estiu ben tranquil. Perquè la millor campanya de prevenció dels incendis forestals està en les mans de cada un de nosaltres, que ciutadans i ciutadanes evitem les conductes de risc. Per això, seguirem tossudament centrats a proporcionar arreu una informació de qualitat, que dissuadeixi de pràctiques i accions que comportin risc d'incendi forestal. Gaudim de la riquesa forestal del nostre territori, de la nostra Xarxa de Parcs Naturals, de la bellesa envejable dels nostres paratges, però fem-ho amb responsabilitat i respecte. Bon estiu 2020!

Josep Tarín
Diputat delegat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d'Incendis Forestals