Conclusions de la nova jornada d'intercanvi: Obligacions legals, normatives i documentals d’una deixalleria

El museu del Ter va acollir el personal municipal participant

13/05/2024

El museu del Ter va acollir el personal municipal participant

Més d’una trentena de tècnics i tècniques municipals van assistir el passat 7 de maig a la jornada d'intercanvi del servei d'Assessorament i Suport a les Deixalleries (ASDE), celebrada a Manlleu.

La jornada, centrada en les obligacions legals i documentals de les deixalleries, es va iniciar amb la benvinguda institucional a càrrec del regidor de medi ambient de l'Ajuntament de Manlleu i de l'Oficina tècnica de canvi climàtic i sostenibilitat de la Diputació de Barcelona.

El primer bloc de l'esdeveniment va comptar amb la col·laboració de dues ponències de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC). La primera es va centrar en els tràmits per obtenir el codi de gestor a la deixalleria, que és obligatori segons la normativa, però que no totes les deixalleries han tramitat. La segona ponència va abordar les dades estadístiques i els resums anuals de residus municipals que els ens locals han d’entregar a l’ARC.

Durant el torn de preguntes d'aquest primer bloc van sorgir qüestions en relació amb la persona responsable de la instal·lació en el moment d'iniciar els tràmits per a l'obtenció del codi de gestor. Es va aclarir que ja no són obligatòries les fiances i assegurances de responsabilitat civil i es va generar un debat sobre la duplicitat de les dades a transmetre en els resums anuals.

En el segon bloc de la sessió es va donar visibilitat a tres experiències respecte a aquesta temàtica com l'Ajuntament de Manlleu, que disposa d’una deixalleria amb codi de gestor des del 2018 i que recentment ha executat obres de millora de les instal·lacions. Amb la seva experiència es va mostrar el recorregut per a l'obtenció del codi i les modificacions que han anat realitzant al llarg d'aquests anys per complir amb les obligacions normatives.

Seguidament, es va presentar l’experiència de la Mancomunitat del Penedès Garraf, que gestiona actualment 12 deixalleries fixes i set de mòbils. Tot i que les seves deixalleries no compten amb codi de gestor, es va explicar que en la nova contracta s’ha inclòs un servei d'assistència tècnica integral per tal de garantir que la totalitat de les deixalleries s’adeqüin a la normativa sectorial vigent. Per tant, serà la nova empresa gestora qui s'encarregarà de tramitar l'obtenció del codi de gestor i de la traçabilitat dels residus.

Finalment, des de la Mancomunitat dels municipis de Premià de Dalt, Premià de Mar i Vilassar de Dalt per a la prestació del servei de deixalleria, es van explicar les diverses dificultats de la tramitació directa de la llicència i el codi de gestor en una deixalleria mancomunada.

Per acabar la jornada, es va realitzar una visita guiada a la deixalleria de Manlleu, on es va mostrar la importància del desballestament de voluminosos per a fer més eficient la gestió de residus i els avantatges de l'ampliació de la instal·lació, que compta amb una nau annexa per als residus perillosos, els Residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), els materials fèrrics i, en un futur proper, un mòdul d'amiant.

Si en voleu més informació, podeu consultar les presentacions de la jornada en aquest enllaç.