La Diputació de Barcelona cedeix a 37 ajuntaments de la província les instal·lacions fotovoltaiques cofinançades amb els fons FEDER

Instal·lació fotovoltaica a l'Escola Bressol Moixaines d’Artés

Instal·lació fotovoltaica a l'Escola Bressol Moixaines d’Artés

La Diputació de Barcelona ha dut a terme la instal·lació de plantes fotovoltaiques per a autoconsum a municipis de la província dins de la convocatòria “Projectes singulars d’entitats locals que afavoreixin el pas a una economia baixa en carboni” gestionada per l’IDAE (Instituto de Diversificación y Ahorro Energético) i finançada amb fons FEDER, amb l’objectiu d’aconseguir una economia més neta i sostenible.

Per presentar-se a la línia d’ajuts, la Diputació de Barcelona va agrupar 37 projectes dels municipis que havien sol·licitat suport en la instal·lació de fotovoltaiques en el marc del catàleg de serveis d’aquell any. Aquests municipis són signants del Pacte de les Alcaldies pel Clima i l'Energia i un dels seus objectius és avançar cap a la transició energètica i la implantació de renovables.

Del total de 37 instal·lacions, 25 ja estaven cedides i en funcionament des de 2022 i recentment s’han cedit les darreres 12. Totes les instal·lacions són per a autoconsum individual i tenen potències pic d’entre 5 i 18 kW.

Al llarg de 2023, les primeres 25 instal·lacions ja cedides van generar un total de 446.213 kWh, dels quals una mitjana d’un 80% s’ha autoconsumit instantàniament en el mateix edifici. Aquesta producció ha representat un estalvi de 215 tones de CO₂ i han ajudat els ajuntaments a estalviar 99.219,23€ durant el 2023. El rendiment mitjà d’aquestes instal·lacions ha estat de 1.291 Hores Sol Pic (kWh per kW pic instal·lat). Es preveu que el conjunt de 37 instal·lacions generin anualment més de 735.000 kWh que, en emissions estalviades, corresponen a 354 tones de CO2 equivalents anuals.

Gràfic exemple de corbes horàries de producció i consum en un dels equipaments. La corba taronja correspon a la producció fotovoltaica. La corba groga correspon al consum de l’equipament. La corba blava correspon al consum de xarxa, el qual durant les hores que no hi ha producció fotovoltaica és igual al consum de l’edifici, mentre que en horari de producció fotovoltaica el consum de la xarxa és “negatiu”, és a dir que hi ha excedent d’energia que es pot compensar a la factura elèctrica.

L’execució de les obres s’ha agrupat en 6 lots i els municipis de cadascun, agrupats per columnes, són els següents:

Lot 1 Lot 2 Lot 3 Lot 4 Lot 5 Lot 6
Calldetenes Aguilar de Segarra Calella Artés Argentona Bigues i Riells
el Bruc

Castellbisbal

la Garriga Cardedeu  Calders Canovelles
Pallejà la Pobla de Lillet l'Estany  Martorelles Gironella Dosrius

Sant Julià de Cerdanyola

Montgat Mediona Montornès del Vallès Roda de Ter

Matadepera

Sant Julià de Vilatorta

Sant Celoni Sant Joan de Vilatorrada Sant Just Desvern Sant Salvador de Guardiola  Moià