Mataró i Sabadell ja compten amb els seus estudis de la modelització de la qualitat de l’aire

Fotomuntatge amb captures del visor de Sabadell

09/05/2024

Fotomuntatge amb captures del visor de Sabadell

L'anàlisi de la qualitat de l'aire és crucial per millorar la salut de les persones i del medi ambient. Per això, i per poder establir les zones de baixes emissions (ZBE) i ajustar-se a la normativa europea, els ajuntaments necessiten conèixer els diferents nivells de diòxid de nitrogen (NO₂) de cada zona urbana.

Així doncs, el 2023 Mataró i Sabadell van sol·licitar a la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona la realització dels estudis de la qualitat de l’aire dels seus municipis, inclosa en el catàleg de serveis. L’octubre de 2023 es va lliurar el de la capital del Vallès Oriental i l’abril de 2024 el de la capital del Maresme.

Ambdós encàrrecs, liderats pel mateix equip de l’Oficina Tècnica d’Avaluació i Gestió Ambiental (OTAGA) de la Diputació de Barcelona, han consistit a analitzar i valorar el conjunt de dades facilitades pels ajuntaments de Mataró i Sabadell.  Per la seva banda, l’empresa Lobelia Earth n’és la desenvolupadora dels visors, després d’haver preparat diverses simulacions de concentracions de NO₂ en alta resolució. A més a més, ha configurat les pàgines web amb el visor de qualitat de l’aire a nivell de carrer seguint els requisits acordats amb ambdós consistoris i la Diputació de Barcelona.

A continuació podeu veure el visor corresponent a l’Ajuntament de Mataró:

El visor és una eina d'informació que permet a la ciutadania conèixer els nivells de diòxid de nitrogen (NO₂) de la seva ciutat. Aquestes dades permeten identificar les zones més afectades per la contaminació. D’aquesta manera, l'administració local podrà millorar el disseny de la zona de baixes emissions, reduint els nivells de contaminació actuals, a més de suposar una ajuda per redactar els plans de millora de qualitat de l’aire locals.

La metodologia que fa servir Lobelia Earth està basada en una solució desenvolupada pel Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), sigles en holandès del Royal Netherlands Meteorological Institute, referent científic europeu en meteorologia i climatologia. Presenta un enfocament pràctic per produir mapes d'alta resolució espaciotemporal de la contaminació de l'aire urbà capaços d'assimilar dades de qualitat de l'aire de fluxos de dades heterogenis.

Cal aclarir que el desenvolupament de la solució de Lobelia Earth consta de dos passos:

1- construir un model de qualitat de l'aire versàtil, impulsat per un model de dispersió atmosfèrica de codi obert i proxies d'emissions de fonts de dades obertes.

2- un esquema d’interpolació espacial pràctic, capaç d'assimilar observacions de diferents sensors amb diferents nivells de precisió.

A més del visor, l’encàrrec inclou el lliurament d’un informe que avalua el conjunt de dades anuals de les concentracions de diòxid de nitrogen (NO₂) a nivell de carrer, hora a hora, a Mataró i Sabadell. El model s’ha creat amb l'algorisme Retina que s'ha aplicat i avaluat pel diòxid de nitrogen (NO₂) amb anterioritat a Amsterdam, Madrid, Rotterdam, Sofia i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, entre altres. Els factors d’emissió es trien de manera que les diferències entre la simulació i l’observació es minimitzen.

A sota podeu veure el visor corresponent a l’Ajuntament de Sabadell: