Mesurem la qualitat de l’estella forestal dels municipis de la província

Mesurador d'humitat estella (BMC) en ús

14/12/2023

Mesurador d'humitat estella (BMC) en ús

La qualitat de l’estella forestal en les calderes de biomassa és fonamental pel bon funcionament d’una caldera. Una caldera alimentada amb estella forestal de qualitat amb una humitat baixa, una granulometria correcta i pocs fins, és la base pel bon funcionament de la caldera.

Des de la Gerència de Serveis Medi Ambient de la Diputació de Barcelona posem al servei dels municipis un seguit d’aparells, entre els quals els aparells de mesura d’humitat de l’estella forestal. Aquests aparells (de la marca Schaller) se cedeixen als ajuntaments en modalitat de préstec i són els següents:

• Mesurador d'humitat estella (BMC): dispositiu que serveix per determinar ràpidament el contingut d’humitat en l’estella forestal. S’ha d’introduir estella fins a omplir l’espai interior de l’aparell i, posteriorment, en qüestió de segons, s’obtenen els resultats.

• Mesurador d'humitat estella – Llança (BLL): dispositiu que permet mesurar el contingut d’humitat a l’estella forestal mitjançant una llança. No cal treure una mostra de l’estella per fer les mesures, es pot introduir la llança directament a la pila de l’estella forestal.

Els passats 23 i 24 de novembre, es van analitzar les humitats de sis calderes municipals situades a Llinars del Vallès, Mollet del Vallès, Balenyà, Masies de Voltregà, Olost i Folgueroles. Els resultats van ser molt positius, ja que la qualitat de l’estella, pel que fa a humitat, en aquestes sis mostres va ser de mitjana inferior al 30 %. També es va observar una estella amb pocs fins.

En la mesura també es van comparar les diferències de mesura entre els dos aparells: el BMC que és molt precís on l’estella es recull primer amb una galleda i es tira al seu interior per la mesura, i, a través de la llança, que és un punxó que s’introdueix dins la pila d’estella i mesura la humitat instantàniament. Les diferències van ser molt poc significatives.

Aquestes mesures són molt importants, ja que una estella amb humitat alta, implica problemes de mala combustió, fums molestos per les persones que viuen als voltants i sobrecost econòmic per a l’ajuntament, donat que està comprant aigua a preu d’estella. Cal aclarir que totes les sitges de les calderes s’havien omplert entre setembre i novembre d’enguany i les calderes ja estaven en funcionament.

La intenció és repetir aquestes mesures en ple hivern i comprovar l’evolució d’aquest paràmetre tan important.

Us deixem l'enllaç amb tota la informació sobre el préstec d'aparells de mesura: https://www.diba.cat/web/mediambient/prestec-aparells