Què cal fer per obtenir el codi gestor, obligatori a les deixalleries de Catalunya?


04/04/2025
Les instal·lacions que emmagatzemen residus han de disposar del codi gestor. A hores d’ara hi ha deixalleries que encara estan en procés de tramitació.
Totes les deixalleries de Catalunya han de disposar dels següents codis:
1. Codi de productor (Codi P-): necessari per poder fer els tràmits documentals de transport de residus des de la seva instal·lació cap a un gestor autoritzat.
2. Codi de gestor (Codi E-): obligatori pel fet de ser instal·lacions on s'emmagatzemen residus. Aquest codi es troba vinculat a la instal·lació, no a l’ens que la gestiona, i s’ha de sol·licitar sempre que es recuperin, tractin, emmagatzemin o, en general, es manipulin residus de tercers, d’acord amb el Decret 197/2016 sobre el registre de persones productores i gestores de residus.
Tot i això, hi ha deixalleries que encara no compten amb el codi E, per la complexitat de la seva tramitació i la manca de recursos.
Què cal fer per obtenir el codi gestor (Codi E-)?
Tramitar, entre altres documents, una còpia del permís ambiental i el document de control inicial amb pronunciament favorable i nomenar la persona responsable, que acostuma a ser el/la tècnica municipal responsable de la gestió de la instal·lació.
- El permís ambiental: es recomana tramitar-lo a través de la llicència ambiental o de l’autorització ambiental de la instal·lació. Cal que incorpori l’informe preceptiu de l’ARC, amb: codis LER, capacitat de gestió i emmagatzematge, condicionants tècnics de normativa específica de RAEE, entre d’altres..
- El control inicial: es realitza per una Entitat Ambiental de Control (EAC) o els serveis tècnics municipals.
Un cop es disposa de tota la documentació i del control inicial, cal donar-se d’alta al Registre de gestors de residus a través d’aquest enllaç:
Feta la sol·licitud, l’Agència de Residus tramet una notificació electrònica a la persona responsable de la inscripció en el Registre i el codi associat.
Així mateix, disposeu de les presentacions de la jornada d’intercanvi sobre les obligacions legals, normatives i documentals que apliquen a les deixalleries en aquest enllaç, realitzada a Manlleu el 7 de maig de 2024, sobre la tramitació del codi de gestor d’aquestes instal·lacions.
Us recordem que des del servei d’ASDE us poden resoldre dubtes o assessorar sobre aquesta temàtica. Us hi podeu posar en contacte a través del correu electrònic gsma.deixalleries@diba.cat o al telèfon de contacte 613 02 32 24.