Escola CEP - Cultiu d'empoderament professional i personal

Escola CEP - Cultiu d'empoderament professional i personal

Municipi: Barberà del Vallès

Ens impulsor: L’ens impulsor principal és la Fundació Barberà Promoció, i també i participen agents locals i serveis municipals d’atenció a persones, i molt específicament membres de la Comissió Sociolaboral de l’Ajuntament.

Contacte: orientacio@barberapromocio.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

L’Escola CEP, Cultiu d’Empoderament Professional i Personal, ofereix un servei que promou l’activació prelaboral enfortint el paper social, la cohesió i la inclusió social com a factors clau per reforçar l'autoestima, l’empoderament i la qualitat de vida de les persones aturades i, prioritàriament, de les que es troben en situacions vulnerables. També poden participar-hi persones del municipi que volen col·laborar en la millora del benestar d’altres persones, entitats socials i empreses.

S’hi ofereixen quatre blocs d’activitats: Horta, Arts i oficis, Orientació sociolaboral i Creixem fent comunitat. Programa d'Activitats de l'Escola CEP

Objectius

Es pretén millorar el benestar, l’autoestima i la confiança per aprendre a valorar les possibilitats pròpies i ajudar a trobar feina.

Es vol també reconnectar amb el món social i laboral, millorant les competències i reconeixent les potencialitats professionals; dissenyar el «pacte de recorregut» per definir el projecte personal i professional i els passos per activar-lo; facilitar que s’aprenguin tècniques i recursos socials, formatius i laborals, i acompanyar per aplicar-los, i reforçar la xarxa social com a mitjà de millora de l’ocupabilitat.

Persones destinatàries

La ciutadania de Barberà del Vallès, en especial els adults aturats i prioritàriament els que es troben en situacions d’emergència econòmica i social. També hi pot participar el jovent, i es valora que impulsin l’intercanvi entre generacions.

Metodologia

Es fonamenta en la teoria «Motiv-Acció» desenvolupada pel Servei d’Orientació Sociolaboral i Dinamització Comunitària des del 2015, a partir de l’orientació activa i vivencial que ha elaborat l’entitat des del 1996.

I Jornada Escola CEP 

Fases

Escola CEP és una llavor que es planta, neix, creix i es consolida des de la inauguració de l’hort de la Torre d’En Gorgs.  “Un hort per descobrir l’horticultura, per desenvolupar nous coneixements i habilitats, per empoderar-nos, per crear comunitat i per vetllar pels hàbits saludables en l’alimentació”

Per crear i consolidar l’Escola CEP – Cultiu d’Empoderament Professional i Personal,  el procés ha estat:

  1. Experiència en orientació sociolaboral des de l’any 1996, destacant la metodologia activa orientació desenvolupada en per  facilitar la transició escola treball de jovent junt amb la dinamització i coordinació de la CTET – Comissió de Transició Escola Treball del CME – Consell Municipal d’Educació de l’Ajuntament de Barberà del Vallès
  2. Metodologia activa d’orientació per facilitar la transició atur treball de persones adultes aturades destacant:
    • Projecte integrat “Les plantes per cuinar  i per curar”  març de 2015
    • Proposta metodològica de l’Escola de la Plantes a inicis de 2016
    • Participació en projectes europeus del Programa Erasmus + com entitat facilitadora de la Cambra de Comerç de Sabadell al llarg del 2016, explicant la teoria creada Motiv-Acció i consensuant-la amb altres partenaires europeus que participaven al programa
    • Inauguració de l’hort de la Torre d’En Gorgs l’abril del de 2016 dins del projecte inspirat en la proposta de l’Escola de les plantes “Sembrem oportunitats, Cultivem el futur”
    • Projecte cofinançat pel Servei Mercat de Treball  de la Diputació de Barcelona “Hort de la Torre d’En Gorgs – mesura activa inserció – des de 2016 fins a 2018
    • Programa UBICAT del Servei d ‘Ocupació de Catalunya a partir del 2017
  3. Aprovació del Protocol intern d’actuació de la CSL – Comissió Sociolaboral de l’Ajuntament de Barberà del Vallès que es dinamitza i coordina des de la Fundació Barberà Promoció, formalitzant el treball en xarxa per facilitar la transició atur treball de la ciutadania de Barberà del Vallès l’any 2018 formalitzant el treball en xarxa realitzat des de 2003 (any en que es crea la CTET del CME)

Recursos humans

La responsable és la persona que s’ocupa de l’Orientació Sociolaboral i Dinamització Comunitària de l’Ajuntament. En el projecte hi participen tècnics d’Orientació Sociolaboral i Dinamització Comunitària, com també una administrativa i un dinamitzador ocupacional.

Recursos materials i espais

Pel que fa als espais, calen aules amb mobiliari mòbil per fer sessions dinàmiques, l’hort de la Torre d’en Gorgs per als tallers d’Horta, un taller d’arts i oficis, espais per fer reunions de tutoria, seguiment i coordinació, i les instal·lacions de la Fundació Barberà Promoció. Els materials necessaris son els indispensables per a la realització dels tallers, com també tot el material tècnic necessari per realitzar les activitats de l’escola, com ara la documentació de planificació, calendaris, llistats d’assistència o enquestes de satisfacció. Cal també el programa d’activitats trimestral, el projecte d’orientació professional i els manuals elaborats per dur a terme els tallers.

Cost i fonts de finançament

Els fons els aporta l’Ajuntament de Barberà del Vallès, la Fundació Barberà Promoció, la Diputació de Barcelona, el Servei d’Ocupació de Catalunya i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Punts forts

Són l’orientació sociolaboral, la dinamització comunitària, l’empoderament, l’activació prelaboral, la transició atur treball, el treball en xarxa i en relació directa amb la comissió sociolaboral, l’acompanyament personalitzat, la inserció sociolaboral, la integració social, l’intercanvi intergeneracional i lacohesió social.

Punts de millora

Trobar fórmules per poder estabilitzar al personal orientador i dinamitzadors/es ocupacionals que intervenen a l’Escola CEP, preservant la importància del vincle que estableixen amb les persones ateses i que és clau per anar-les acompanyant en el procés d’inserció sociolaboral, vetllant per mantenir el capital humà que aporten al servei de la ciutadania.

Manca de recursos econòmics estables per poder realitzar sempre totes les activitats i tenir personal estable.