Espai Ciència

Espai Ciència

Municipi: Badalona

Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Escola Bressol Municipal Virolet, amb la implicació activa de l’AMPA.

Contacte: cavalldecartro@cavallcartro.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

L’Escola Bressol Municipal Virolet de Badalona ha convertit l’antic magatzem del pati en un espai, l’Espai Ciència, perquè els infants d’un àmbit urbà que no tenen gaire contacte amb la natura puguin conèixer-la millor. S’hi ha creat un bosc amb diferents elements amb finalitats pedagògiques, perquè els infants hi puguin interactuar. Hi participen nens i nenes de dos i tres anys en grups de quatre o cinc, amb l’acompanyament d’un adult.
 

Objectius

A l’Espai Ciència es pretén estimular la curiositat i les ganes d’intervenir en l’entorn, per mitjà de la creació d’actituds d’aprenentatge positives. Al mateix temps, es vol que els infants descobreixin l’entorn natural de Badalona.

Persones destinatàries

Nens i nenes de dos i tres anys.

Metodologia

Per assolir l’objectiu de l’experiència, s’apliquen metodologies actives que provoquen l’anàlisi i la reflexió personal. És un procés previ imprescindible per construir coneixement. Per mitjà d’aquesta estratègia, s’afavoreix l’adquisició d’estratègies cognitives d’exploració i descoberta, i també de planificació i regulació de l’activitat pròpia.

Fases

L’experiència parteix de l’interès de l’AMPA, molt implicada en les metodologies de l’escola, durant el curs 2015/16.

Es van fer reunions amb la direcció i la comissió de l’Espai Ciència de l’AMPA, per establir quins havien de ser els materials que s’havien de posar a disposició dels infants, com s’havien d’exposar, quina col·laboració s’havia de demanar a les famílies i quin material compraria l’AMPA.

Una vegada s’havien resolt tots aquests punts, l’AMPA, amb una persona de l’equip de l’escola, es va encarregar de decorar la sala i de presentar els materials.

Recursos humans

Les responsables del projecte són la directora de l’escola bressol i la presidenta de l’AMPA. També hi participen membres de l’AMPA, famílies de l’escola i un equip d’educadores. Mentre s’estava construint l’espai, s’anaven alternant les educadores per poder dedicar el temps necessari a la sala.

Recursos materials i espais

Per poder muntar l’experiència a la sala han fet falta materials naturals per observar i manipular en bones condicions higièniques i sanitàries, un equip de música, una taula de llum, catifes i coixins.

Cost i fonts de finançament

Els fons els aporta Cavall de Cartró i l’AMPA.

Punts forts

Els materials utilitzats són reals i els proporciona la comunitat educativa. Això fa que la col·laboració entre les famílies de l’escola sigui activa, i afavoreix que el projecte tingui continuïtat. Cada any, les famílies noves que se n’ocupen aporten idees per millorar.

Punts de millora  

És important que perquè els infants gaudeixin de l’espai i que l’experiència sigui un nou descobriment si repeteixen la visita, que es disposi sovint d’elements nous i que siguin visualment atractius per als infants.

Cal que la decoració tingui un aspecte més actual, i es treballa per posar-la al dia.