Interseccions

Interseccions

Municipi:

El Prat de Llobregat

Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Ajuntament del Prat de Llobregat, en col·laboració amb els centres educatius del municipi, els equipaments culturals i les entitats educatives i culturals del municipi.

Contacte: interseccions@elprat.cat

Més informació de l'experiència


Descargar fitxa

 

IntersECCions situa, amb l’impuls de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, l’educació i la cultura com a eixos estratègics de la ciutat i motors de transformació social.

El repte que es proposa és millorar la qualitat de vida de la ciutadania, per mitjà del desenvolupament cultural i artístic de les persones, estimulant la seva capacitat crítica.

Posa les condicions per teixir un projecte educatiu global de la ciutat que generi contextos d’aprenentatge corresponsables entre els agents educatius i culturals. Obre espais nous de coneixença, relació i treball col·laboratiu entre les persones que formen part de la xarxa d’equipaments i serveis educatius i culturals del Prat.

Es fa des de cinc grans àmbits de treball: l’educació en les arts (teatre, música, dansa, arts visuals i cinema), l’impuls de l’anglès, el coneixement de la ciutat, la lectura i el coneixement científic, tècnic i digital.

 

Facebook YouTube

Objectius

A IntersECCions es pretén afavorir el desenvolupament cultural i artístic de les persones al llarg de la vida, amb l’objectiu de construir una ciutadania conscient, crítica, lliure i feliç. Al mateix temps, es vol millorar la qualitat de vida de la ciutadania, mitjançant la formació d’individus amb capacitat crítica, mirada oberta i interessos cultural amplis. Finalment, es treballa per teixir un projecte educatiu de ciutat en col·laboració amb tots els agents educatius i culturals de la ciutat.

Persones destinatàries

Tota la ciutadania.

Metodologia

El programa impulsa nous espais de coneixença i col·laboració entre els agents que hi participen. Es comparteixen processos conjunts de treball per consolidar i impulsar els vincles entre les persones i les comunitats. Es treballa de forma col·laborativa a través de laboratoris i entorns d’aprenentatge afavorint la participació de tots els agents per posar en marxa projectes en xarxa. 

Fases

Durant el primer semestre del 2017 es fan dur a terme aquestes accions:

  • Posar en marxa l’organització municipal, amb la creació de grups de treball mixtos entre tècnics de cultura i educació.
  • Realitzar reunions amb els agents i institucions municipals per implicar-los en el disseny del projecte.
  • Entrevistar els responsables dels centres educatius per conèixer les seves necessitats.
  • Contractar una consultoria especialitzada per ajudar a construir el projecte.
  • Crear una comissió de seguiment del programa amb representants del Departament d’Educació.
  • Proposar el desplegament del programa als centres educatius, a partir de la informació recollida a les entrevistes, basat en tres línies de treball: projectes, entorns d’aprenentatge i laboratoris.
  • Celebrar la primera trobada d’estiu entre tots els agents implicats, a principis de juliol, com a espai de trobada i intercanvi d’experiències.

El curs 2016-2017 acaba amb els compromís de treballar en els centres educatius tres línies d’acció: els laboratoris, els entorns d’aprenentatge i els projectes.

Els laboratoris de propostes pràctiques són espais de disseny de futurs projectes, entre agents diversos, que donen resposta a problemàtiques comunes dels centres d’ensenyament. Els entorns d’aprenentatge són espais de reflexió i formació per al professorat i altres agents, per permetre compartir i transferir coneixements dels projectes del curs i donar a conèixer pràctiques que hagin funcionat en altres contextos. Els projectes duren mínim un any i es desenvolupen a les escoles.

El curs 2017-2018 es posen en marxa projecte, entorns d’aprenentatge i laboratoris en col·laboració amb els centres educatius i culturals, entitats i professionals externs, i s’articula una xarxa de ciutat.

El curs 2018-2019 es planteja com un any de consolidació del projectes i de posada en marxa dels projectes de laboratoris que s’havia impulsat l’any anterior. En alguns casos, els projectes en xarxa construïts en col·laboració amb agents educatius i culturals finalitzen en actes públics a la ciutat.

El curs 2019-2020 s’inicia amb l’objectiu de consolidar els projectes existents, ampliant alguns recursos per donar resposta a les necessitats de la ciutat però centrant el nostre focus en aprofundir en la connexió de les famílies amb el programa.

Recursos humans

La supervisió del projecte és responsabilitat d’una Comissió Permanent integrada pels dos caps de servei dels departaments de Cultura i Educació i la directora del programa. Existeix també la figura de suport a la direcció, una Oficina Tècnica, una comissió permanent (tècnics municipals i direccions de centres educatius), un grup motor del programa (tècniques de Cultura i Educació), una comissió de la Generalitat, una comissió d’avaluació, tres persones responsables de l’administració i tres més de la comunicació.

El curs 2018-2019 es posa en marxa l’Oficina Tècnica d’IntersECCions per donar suport tècnic i metodològic a la implementació del programa.

Recursos materials i espais

Projectes (processos educatius de llarga durada, dissenyats de forma col·laborativa per diferents agents culturals i educatius del municipi). Entorns d’Aprenentatge (vinculació de diferents agents i àmbits de coneixement per generar reflexió, formació, aprenentatge i transferència de coneixement). Laboratoris (espais de treball per dissenyar propostes pràctiques de nous projectes). Projectes en xarxa (espais de treball on es dissenya i implementa de forma conjunta un projecte de retorn a la ciutat. Escola d’hivern (espai d’aprenentatge agents interns del programa). Escola d’estiu (espai d’aprenentatge i transferència de coneixement on es convida a tota la comunitat educativa i cultural del municipi).

Cost i fonts de finançament

Cost: 769.656,49 euros.

Els fons els aporten l'Ajuntament del Prat de Llobregat i la Diputació de Barcelona.

 

Punts forts

Disseny de processos de treball col·laboratius i sostenibles entre els agents culturals i educatius del municipi. Impuls d’estratègies que permeten la connexió d’aprenentatges i professionals. Gestió d’un canvi de cultura de treball. Qualitat de la programació educativa i cultural de la ciutat.

El curs 2018/19 s’impulsen un total de 70 accions amb participació de 68 agents culturals i educatius, 13 entorns d’aprenentatge, 4 projectes en xarxa de ciutat i es realitzen 53 projectes a centres educatius i culturals de la ciutat.

Punts febles

El repte d’aquest curs és aprofundir en la connexió de les famílies amb el programa i la connexió de les activitats extraescolars amb els centres educatius i els equipaments culturals del municipi.

Avançar en la feina de la Comissió d’Avaluació en la definició d’instruments i indicadors comuns per a tots els agents del programa.