La convivència a l’escola bressol amb infants amb pluridiscapacitats
![La convivència a l’escola bressol amb infants amb pluridiscapacitats](/documents/94105123/263229140/fitxa139.png/b1da6763-07a7-5199-3536-d20e58984840?t=1738060418965)
Municipi:
Sant Feliu de Llobregat
Ens impulsor: Departament d’Educació de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Contacte: ebtambor@santfeliu.cat
Aquest projecte crea espais de convivència entre infants de l’Aula d’Atenció Especialitzada (AAE) i la resta d’aules d’escola bressol. A través de jocs comuns en espais habilitats, es creen relacions d’estima de manera natural, que augmenten l’autonomia dels infants. Requereix la planificació i l’adaptació d’espais, i compta amb la participació del personal de l’AAE i de les altres aules de l’escola.
Objectius
- Acompanyar les capacitats de cada infant , siguin les que siguin, amb cura, afecte i respecte.
- Fer partícips de l’experiència totes les persones de la comunitat educativa.
- Atendre les possibles retencions dels infants de l’AAE a l’escola bressol prèviament a l’escolarització obligatòria (educació especial, compartida, etc.).
- Normalitzar la pluridiscapacitat dins d’una escola bressol.
Metodologia
Els infants de l’escola bressol i els de l’AAE comparteixen les propostes de joc, majoritàriament en els ambients d’aprenentatge (taller, obrador, estances soltes, sala de moviment, jardí, etc.) acompanyats de professionals dels dos equips: el de l’escola i el de l’AAE. La planificació dels espais i dels grups permet que els infants de l’AAE s’hi afegeixin sempre que sigui possible (segons les necessitats de salut). L’avaluació és continuada i basada en l’observació. Els equips ens trobem periòdicament per millorar la pràctica educativa.
Fases
- Curs 2016: Inici del Projecte Antenes; cessió de l’espai a la Nexe Fundació.
- Curs 2016-2017: Adaptació dels espais.
- Curs 2017-2018: Inici de la música en viu i el compartir les estones dels àpats.
- Març del 2020: Parèntesi d’experiències compartides per les restriccions per la Covid.
- Curs 2022-2023: Reobertura després de preservar la salut dels infants de l’AAE.
Recursos humans
- Responsable/s del projecte: equip directiu de l’EBM Tambor i terapeuta ocupacional de Nexe Fundació
- Personal tècnic: equip d’educadores, equip d’educadores de suport, equip de l’AAE (educadora, fisioterapeuta, auxiliar d’infermeria, logopeda, musicoterapeuta, etc.)
Recursos materials i espais
Els propis dels espais: racons i propostes dels ambients i del jardí.
Cost i fonts de finançament
No hi ha cost addicional al de funcionament ordinari.
Punts forts de l’actuació
- Integració del projecte
- Col·laboració entre professionals
- Organització dels espais
Punts de millora
Difondre el nostre model i esdevenir un referent gràcies al fet de sensibilitzar les administracions i millorar la formació de la comunitat educativa.