Lab 0_6

Lab 0_6

Municipi: Manresa

Ens impulsor: Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya)

Contacte: lab06@UManresa.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

El Lab 0_6 és un espai de ciència en lliure elecció creat i gestionat pel Grau en Mestra d’Educació Infantil UManresa. Té per finalitat dinamitzar i millorar l’educació científica en la primera infància.  Partint del contacte directe amb els infants, ofereix grans oportunitats per a la recerca i la transferència de coneixement generat des de la universitat cap a la societat.

Objectius

L’objectiu general és fomentar l’esperit investigador propi de la ciència. Pretén promoure l’interès per la ciència en els infants fins a 6 anys, donar suport a la formació dels professionals de l’educació i generar experiències innovadores. Vol aconseguir que el centre sigui capdavanter en la investigació sobre l’aprenentatge dels infants en l’àmbit de la ciència, avançar en l’anàlisi sobre la promoció de la inclusió en la ciència i evitar pràctiques discriminatòries, i crear un dipòsit documental de propostes i un recull de processos d’aprenentatges lligats a la ciència. Finalment, vol oferir propostes de coneixement científic en la quotidianitat per acostar la ciència a la ciutadania.

Persones destinatàries

Infants de fins a 6 anys, mestres i educadores d’educació infantil, investigadores sobre ciència a l’educació infantil i persones adultes que tinguin nens o nenes a càrrec seu.

Metodologia

Es basa en la recerca-acció. Els criteris són de l’àmbit de la ciència o la tecnologia (assegurar que les propostes escollides fan aportacions al coneixement), autoexplicatives  (les propostes s’han de poder utilitzar fàcilment per part dels infants), enfocades però obertes, i potents, per involucrar els infants en la proposta.

Es defineix un disseny inicial, es crea la proposta i s’observen les respostes dels infants. Això fa que s’introdueixin  modificacions que milloren la proposta.

Fases

Va començar el gener del 2016 sent un espai diàfan farcit amb propostes de ciència per a infants de fins a 6 anys.

Per la dificultat que grups d’infants es desplacessin a Manresa es va crear una proposta itinerant amb materials específicament pensats per a 0-3, que es desplaça a llars d’infants. Ciència sobre rodes és una activitat que forma part del catàleg de la Diputació de Barcelona a la qual poden accedir els ajuntaments.

El curs 2017-2018 es va crear un nou espai per posar en relleu les propietats de la llum des del punt de vista de la ciència. L’espai llum és un espai on els infants han d’entrar amb una llanterna, i presenta propostes per tenir experiències directes sobre la il·luminació.

El curs 2018-2019 es va obrir l’Espai matèria, on es proposes activitats que, a partir de l’actuació natural dels infants, hi posen una mirada de ciència. S’ofereixen dues activitats, aigua de colors i fer boles de terra.

El curs 2020-2021 es treballa en la preparació d’un espai GEO, on a partir d’una maqueta del territori de la Catalunya Central i de material geològic relacionat es pugui estudiar el paisatge exterior i el de l’interior de la Terra.

Recursos humans

Una responsable del projecte, cinc mestres, tres mestres del Lab 0_6 i dues mestres del Departament d’Educació a mitja jornada.

Recursos materials i espais

Els del centre educatiu.

Cost i fonts de finançament

El Departament d’Educació cedeix dues mestres en mitja jornada al projecte, ICL-Ibèria aporta una subvenció, l’Ajuntament de Manresa hi col·labora portant el Lab a totes les escoles de la ciutat, la Diputació de Barcelona ofereix el Lab sobre rodes per 0-3 en el seu catàleg d’activitats i les escoles i les famílies paguen pel servei.

Punts forts

  • És un projecte que obre possibilitats de sinergies molt diverses amb gran quantitat d’entitats.
  • L’impacte positiu que suposa en les mestres i futures mestres.
  • Ha donat suport essencial en la consecució d’un projecte europeu H2020, Communities for sciences, que treballa sobre la idea de com aconseguir fer arribar la ciència a tothom, sense exclusions ni pràctiques discriminatòries.

Punts de millora

  • Augmentar les col·laboracions públiques i privades que permetin fer accessible aquest acostament gratificant a la ciència a tota la població, especialment a col·lectius vulnerables.