Mataró MEX: Mataró educa en xarxa

Municipi: Mataró

Ens impulsor: L'impulsor principal és l'equip base de la xarxa MEX, format per la Inspecció d’Educació i els Serveis Educatius del Departament d'Educació, l'Ajuntament de Mataró i representants de centres educatius públics i privats-concertats.

Contacte: mataroeducaenxarxa@gmail.com

Més informació de l'experiència

Descargar fitxa

La xarxa MEX (Mataró Educa en Xarxa) és una entitat temporal amb una dinàmica participativa, pròpia i autònoma, amb estructura flexible i participativa. Treballa des de la concepció de l’educació com un servei públic per millorar les condicions de vida ciutadanes des del treball en xarxa i la col·laboració.

Treballa per estendre la participació de tots els professionals, centres i serveis, i agrupa el coneixement de la comunitat educativa. Vol identificar els elements, els dispositius, els recursos i les iniciatives rellevants que ja existeixen per fer-los més visibles i potenciar-ne les dinàmiques i la difusió.

Té com a objectiu generar el coneixement, el reconeixement i la confiança entre els professionals per facilitar la cooperació en projectes comuns i compartits.

Objectius

1. Estudiar la situació de l’escolarització per dissenyar propostes que permetin avançar en l’equilibri dels programes.
  2. Potenciar jornades d’intercanvi i altres activitats que facilitin als professionals millorar les actuacions a les aules.
  3. Reforçar el lideratge compartit de les comunitats educatives en la definició i l’execució de projectes educatius de qualitat.
  4. Enfortir la coordinació entre centres d’ensenyament i altres serveis en la seva funció socioeducativa.

Persones destinatàries

Qualsevol professional de l’àmbit social i/o educatiu de Mataró.

Metodologia

Es constitueixen quatre línies de treball a partir dels quatre objectius. A cada línia hi ha un referent que forma part de l’equip base. Aquest referent, amb tots els membres dels àmbit educatiu i social que hi volen participar, organitza un pla de treball, en què es plantegen uns objectius de curs i es planifiquen unes trobades. Els grups són independents i van al seu ritme. De tant en tant, des de l’Equip Base es revisa com van els grups i es proposen accions per millorar les connexions de la xarxa.

Fases

A la fase de sensibilització, Serveis Educatius i Inspecció analitzen la feina feta a la ciutat i proposen crear una xarxa socioeducativa per donar una direcció a totes les actuacions i millorar les relacions entre els serveis públics i els socials.

A la fase de detecció de necessitats, es presenten altres xarxes territorials i s’analitzen les de Mataró, i després es proposen les necessitats de la ciutat. A continuació es forma un grup impulsor, l’Equip Base, per garantir la participació dels centres educatius públics i privats concertats, els serveis educatius i l’Administració, i es crea un document fundacional.

A la fase de constitució, es presenta el document fundacional de la xarxa i es creen quatre equips de treball, que comencen les actuacions que tenen encomanades

A la fase de difusió, es convoca una roda de premsa per presentar el logo i el procés de creació de la xarxa, explicar les quatre línies prioritàries i els quatre referents de cada línia, el web, el Twitter i la presència a la premsa local.

Recursos humans

Els responsables del projecte són Inspecció i professionals dels Serveis Educatius. Hi participen els centres públics i privats concertats amb els tècnics de la Generalitat de l’Ajuntament de Mataró.

Hi ha un equip base, que observa i equilibra la xarxa, i grups de treball independents.

Recursos materials i espais

S'utilitzen els espais dels Serveis Educatius.

Cost i fonts de finançament

La xarxa es finança amb els fons dels Serveis Educatius de Mataró.

Punts forts

• Té un abast important i s’hi impliquen tots les agents.
  • Disposa d’una mirada àmplia d’àmbits socials i educatius diversos.

Punts de millora

• La xarxa fa un any que funciona i està en ple procés de consolidació.