Programa de suport a l'alumnat amb TEA

Municipi: Granollers

Ens impulsor: Les escoles CEE Montserrat Montero, CDIAP Granollers, EAP B 14 i CSMIJ Granollers.

Contacte: a8069645@xtec.cat

Descarrega fitxa

El seminari pretén oferir un espai de reflexió per aportar i compartir experiències que permetin dissenyar el treball amb nens  i nenes que tenen un trastorn dins de l’espectre autista (TEA) que actualment es troben escolaritzats a les escoles ordinàries.

Aquesta experiència permet l’intercanvi de coneixements i experiències entre la xarxa i entre els diferents mestres que hi participen, que tenen en comú que atenen algun alumne amb TEA a l’aula.

Objectius

L’experiència vol crear un espai d’intercanvi entre professionals que faciliti una millor comprensió i coneixements de l’alumnat amb TEA, establint una xarxa entre els serveis educatius, sanitaris i socials; promoure el tracte adequat a l’infant en els diferents entorns en què viu a partir del coneixement del trastorn, moment evolutiu i comprensió de la subjectivitat; entendre les dificultats i les capacitats individuals d’aquests alumnes en relació amb el grup classe de l’escola; orientar el professorat en estratègies i recursos específics; facilitar documentació i recursos didàctics específics, i reflexionar i donar resposta a interrogants de la pràctica pròpia.

Persones destinatàries

Mestres, vetlladors/res i equips directius d’escoles ordinàries que atenen infants amb TEA.

Metodologia

La durada total del seminari és de vint hores, distribuïdes al llarg del curs escolar en set sessions de dues hores cada una i amb catorze hores presencials, més sis hores de treball i preparació no-presencials.

Cada sessió de treball consta d’una presentació d’un cas per part d’una escola, la devolució d’estratègies i orientació, l’espai de debat i la reflexió grupal.

Cada membre del seminari hi participa presentant un cas, acompanyat de documentació sobre l’evolució del nen/a, l’historial educatiu i clínic, la situació educativa actual i la descripció de l’alumne, la relació amb l’escola i la família, a més de la formulació de tres aspectes relacionats amb el cas i l’observació directa, que s’ha de concretar en cada cas.

Un cop presentat el cas, s’ha de fer un retorn a l’equip docent del centre on està escolaritzat l’alumne de les estratègies i els recursos que s’han treballat en el seminari.

Fases

Durant el curs 2010-2011 es va donar forma al projecte i es va redactar. Es van celebrar diverses reunions de coordinació entre l’EAP, el CSMIJ, el CDIAP i el CEE, per començar l’activitat al curs següent,  2011/2012.

Recursos humans

Els responsables del projecte són el CEE Montserrat Montero, l’EAP B 14, el CDIAP Granollers i el CSMIJ Granollers. Hi participen dues professionals del CEE, dues del CDIAP, una del CSMIJ i una de l’EAP.

Recursos materials i espais

Es disposa d’un espai per a un aforament de trenta persones aproximadament al CEE Montserrat Montero. Calen cadires, un ordinador i un projector.

Cost i fonts de finançament

Es disposa dels fons del pla de formació del Centre de Recursos del Vallès Oriental.

Punts forts

Com a punts fors es destaquen l’establiment d’un treball en xarxa entre els diferents recursos especialitzats, la formació en coneixements específics sobre l’autisme, el trencament d’estereotips de les escoles d’educació especial, el tractament de les angoixes i la soledat del professorat davant de l’alumnat amb TEA, el coneixement dels casos i la valoració de les derivacions als centres d’educació especial, la unificació de criteris i l’ abordatge i la intervenció compartida dels casos que es detecten, i les aportacions en metodologies de treball de les escoles bressol en el treball compartit.

Punts de millora

Es considera que dues hores per sessió són insuficients, haurien de ser tres, i s’hauria de disposar de més sessions de treball i gestionar les substitucions dels professionals que formen part de la xarxa.