Projecte Cruïlla i Pre-Cruïlla

Projecte Cruïlla i Pre-Cruïlla

Municipi: Badia del Vallès

Ens impulsor: Servei d’Educació i instituts del territori

Contacte: badia@badiadelvalles.net


Download fitxa

 

El projecte Cruïlla és un projecte molt valorat per la comunitat educativa. En destaca la metodologia pràctica i vivencial, així com l’acompanyament personalitzar que es fa a l’alumat que hi participa. A les estades a l’empresa, l’alumnat pot assajar diferents competències transversals i tècniques, cosa que l’ajuda a ser conscient de les seves pròpies habilitats i interessos. Una via de millora és vincular més l’alumnat al centre, relacionant els tallers amb l’aprenentatge acadèmic.

Objectius

  • Assegurar el dret de tot l’alumnat a l’educació tenint en compte les dificultats que significa per als centres.
  • Millorar la vinculació dels alumnes als centres educatius i al seu itinerari formatiu, oferint tallers professionalitzadors o artístics amb l’objectiu de motivar-los i implicar-los en el seu aprenentatge, i així també reduir l’absentisme i l’abandonament
  • Promoure actituds i interessos per l’aprenentatge, oferint un espai formatiu significatiu i ajustat a les característiques de l’alumnat, que l’ajudi a millorar la vinculació i el compromís amb el seu aprenentatge i el seu projecte educatiu i de vida, i que doti de sentit el seu dia a dia.
  • Millorar les competències bàsiques, socials i emocionals, realitzant activitats, tallers, etc., que ajudin a visualitzar-se en positiu, amb la qual cosa es milloren l’autoestima, l’autoconcepte i l’autoconeixent.
  • Afavorir la vinculació de l’alumnat i la família cap al centre.

Persones destinatàries

Alumnat d’ESO amb baixa autoestima i dificultats de relació, alt nivell de desafecció, baix nivell acadèmic, dificultats d’atenció i abstracció, i/o un projecte de vida indefinit.

Metodologia

Les actuacions es diferencien per curs:

Projecte Cruïlla

3r ESO

  • Tallers professionalitzadors: Un taller al 2n trimestre i un altre al 3r, on s’introduiran tasques manipulatives i vinculades a la realitat professional amb un enfocament participatiu.
  • Sortides a empreses: Inclouen una sessió de preparació i una d’avaluació posterior. Les empreses estan relacionades amb sortides formatives i estades en empresa que es faran a 4t d’ESO, i que són d’interès per als alumnes.
  • Crèdit d’orientació: Acompanyament per reconèixer talents i habilitats mitjançant l’educació no formal.

4t ESO

Activitats orientades a l’orientació a la fi de l’educació obligatòria:

  • Crèdit d’orientació: Ajudar els alumnes a escollir el lloc més adequat per fer les estades pràctiques.
  • Estades en empreses: Es duen a terme 1 dia a la setmana durant 6 hores, de gener a maig, per conèixer la realitat de la professió seleccionada. Inclou un seguiment per part del tutor del centre i el tutor de l’empresa. L’alumne fa un diari individual i un treball final per mostrar els aprenentatges.

Metodologia: Es treballa de manera participativa i col·laborativa, adaptant les tasques a les característiques personals de cada alumne per respectar els diferents ritmes d’aprenentatge. La configuració del grup permet una acció tutorial continuada i una coordinació del professorat, cosa que afavoreix la transversalitat de continguts entre assignatures.

Pre-Cruïlla

  • Tallers manipulatius i/o artístics
  • Taller de construcció de materials i jocs: per al centre o llars d’infants, dissenyant solucions segons les necessitats detectades.
  • Taller de rumba catalana

Els tallers duren un mínim de 3 mesos.

  • Sessions de treball competencial:
    • Competències bàsiques: Construcció de materials per treballar continguts escolars a partir del treball fet als tallers.
    • Competències socials i emocionals: Treball vivencial i dinàmic d’autoestima, autoconeixement, gestió d’emocions, empatia i relació amb els altres.

Fases

  • Inici: curs 2000 - 2001. L’Ajuntament de Badia del Vallès i els instituts inicien el projecte
  • Evolució del projecte: èmfasi en la necessitat d’una formació a llarg termini que possibiliti una inserció sociolaboral plena
  • Creació del Pre-Cruïlla: inclusió d’alumnat de 1r i 2n d’ESO per l’alta desafecció inicial.

Recursos humans

Descripció de l’organització de l’equip:

  • Tècnica municipal del Servei d’Educació: coordinació del projecte, participació com a orientadora en el crèdit d’orientació que es fa a 3r i 4t.
  • Professionals dels centres col·laboradors: tutoria de l’alumnat durant l’estada a l’empresa.
  • Professorat del centre implicat en el projecte (orientadors): programació, desenvolupament i avaluació del projecte; corresponsables del crèdit d’orientació: preparació i acompanyament a les sortides a empreses, acompanyament de l’alumnat als tallers i seguiment de l’aprofitament per part de l’alumnat. Proposta d’alumnat per participar en el projecte.
  • Membres de l’ equip directiu: seguiment del projecte i adequació al PEC.
  • Tallerista extern al centre: organització, elaboració i avaluació del taller professionalitzador.
  • Promotora escolar: referent del grup d’alumnat. Participació en la programació de les sessions de treball competencial i als tallers que es facin amb el grup. Seguiment de l’alumnat i participació en la Comissió de Desafecció, ABS i AEP.
  • Tècnica integració social (TIS): participació en sessions, taller i Comissió de Desafecció, ABS i AEP. Encarregada de fer el seguiment de l’alumnat i amb les famílies dins del centre (assistència, etc.) .
  • EAP:
    • Treballadora social EAP
    • Psicopedagoga

Recursos materials i espais

Instal·lacions específiques pròpies de diferents centres col·laboradors o empreses privades de serveis i oficis. Aules o espais específics per als tallers en diferents serveis municipals.

Cost i fonts de finançament

  • Referent del projecte: 8.400€ (tècnica NOE) + 3.000€ (tècnica d’Educació), fent el càlcul hores que es destina a aquest projecte orientatiu, depenent  del moment del curs, del grup en concret aspectes imprevistos, etc.
  • Tallers del capítol 2: 12.000 euros.

Les fonts de finaçament són internes i externes