Servei d’Orientació Municipal l’Eina

Municipi: Badia del Vallès

Ens impulsor: Servei d’Educació Municipal

Descarrega fitxa

L’Eina és un servei d’orientació i acompanyament per a la construcció d’un projecte de vida formatiu i professional dirigit a joves i adolescents de 16 a 25 anys i les seves famílies.

La seva funció bàsica és informar, orientar, acompanyar i fer el seguiment dels joves en el procés de recerca d’un itinerari personal que s’adapti a les seves necessitats i els seus interessos.

Objectius

Els objectius són, en primer lloc, fer un acompanyament dels joves per construir un projecte professional i formatiu sense que abandonin prematurament els estudis, i, en segon lloc, reduir l’abandonament escolar prematur perquè els participants puguin bastir un projecte professional.

Persones destinatàries

L’Eina està pensat per a joves de 16 a 24 anys famílies que presenten més dificultats en la construcció d’un itinerari formatiu i personal i les seves famílies.

És un servei universal d’accés obert al qual també es poden efectuar demandes concretes i puntuals.

Metodologia

Es proposen tutories, majoritàriament individuals, però també es poden fer grupals en funció de la necessitat o les característiques de la demanda, mitjançant entrevistes, tallers o atenció telefònica.

Totes les actuacions que es duen a terme parteixen de la idea d’empoderar les persones en el procés de presa de decisions i creació del projecte propi de vida, on el professional acompanya i adapta la seva actuació en funció de les demandes i les necessitats del jovent.

D’altra banda, el treball en xarxa és un eix fonamental. Les actuacions realitzades es coordinen amb els diferents agents del territori i estan centrades necessàriament en la persona.

Fases

El servei d’orientació Eina ofereix un acompanyament que té en compte les fases següents:

• Fase de contacte: moment en què s’acull al jove, tant si hi arriba directament o com si és derivat per un altre servei o pel seu centre escolar. Es realitza una primera aproximació a la demanda.
  • Fase d’acompanyament: es valoren les necessitats de la persona i si cal derivar-la a un servei més especialitzat o si se la pot orientar des del servei. La durada d’aquesta fase i la periodicitat de les tutories individuals varien en funció de cada cas.
  • Fase de seguiment: quan s’han complert els objectius, es deixa de fer l’acompanyament i s’incorpora el jove en una base de dades per poder fer-li un seguiment fins que supera els 25 anys.

Recursos humans

Hi treballen dues tècniques i hi poden participar persones en pràctiques de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Recursos materials i espais

Es disposa d’ordinadors i sales per realitzar les sessions d’acompanyament.

Cost i fonts de finançament

Cost: 30.000 €

El finançament és extern i públic.

Punts forts

• La flexibilitat del recurs per a la personalització de l’acompanyament.
  • El treball basat en el no-judici, la comunicació i la confiança cap als joves.
  • La coordinació de l’equip educatiu i la possibilitat de comptar amb un equip extern de suport per a les actuacions en casos més complexos.
  • L’accés universal permet fer detecció pròpia i derivació a d’altres recursos de l’entorn segons les necessitats especifiques.

Punts de millora

• La falta de recursos humans per fer actuacions en un medi obert i per millorar el seguiment i la recollida d’indicadors de les actuacions que es duen a terme des de l’Eina.
  • Les dificultats per arribar a perfils de joves que estan molt desvinculats amb les institucions i que no es plantegen un projecte de vida a llarg termini.