Territori Educador

Territori Educador

Municipi: Lluçanès

Ens impulsor: L’ens impulsor principal és el Consorci del Lluçanès, amb el suport de la Gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona. Hi participen els ajuntaments del Lluçanès i el Consell Comarcal d’Osona.

Contacte: formacio@consorci.llucanes.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

El pla educatiu territorial Lluçanès, Territori Educador és l’eix vertebrador de les polítiques educatives que es generen als tretze municipis del Lluçanès, onze que pertanyen a la comarca d’Osona, un al Berguedà i un al Bages. Amb un territori rural dispers i amb baixa densitat de població el treball en xarxa, els serveis mancomunats i la coordinació d’agents resulten cabdals per tirar endavant accions i polítiques formatives i educatives. ens ha permès impulsar projectes en l’àmbit de l’educació reglada i permanent, en la formació professional i en activitats de participació i ciutadania.

Objectius

El programa té com a objectiu principal tirar endavant un projecte comú amb la participació de tots els agents educatius per definir unes línies de treball que doni una resposta adequada a les necessitats educatives del territori.

Els objectius específics són ordenar i analitzar l’oferta, els recursos i els agents relacionats amb l'educació per clarificar i optimitzar la gestió; definir els eixos estratègics i les actuacions prioritàries en matèria educativa, integrant el nivell local i el supralocal en una acció compactada al territori; articular diferents xarxes per compartir experiències, intercanviar metodologies, optimitzar recursos i definir un entramat de col·laboracions dels agents educatius; fomentar la coordinació entre els agents educatius per millorar la comunicació i la difusió de l'oferta educativa a la població, i proposar un nou escenari per al desenvolupament de projectes territorials i línies d'actuació compartides.

Persones destinatàries

És destinatària tota la població del Lluçanès.

Metodologia

La flexibilitat, la transversalitat i la innovació són els pilars fonamentals del projecte. Es pretén aprofitar tots els recursos existents i les possibilitats del territori per dinamitzar el treball cooperatiu entre els diversos agents implicats. Per desenvolupar un projecte d'aquesta envergadura, és imprescindible el treball conjunt i coordinat dels tècnics implicats del Consorci del Lluçanès i d’altres agents administratius, econòmics, socials i educatius, tant del Lluçanès com de tot Catalunya.

El seguiment del projecte i de les accions concretes es realitza mitjançant reunions periòdiques. En aquestes reunions es detecten les incidències sorgides i es fa una avaluació contínua respondre a les necessitats reals del territori i de les persones beneficiàries, oferint si cal alternatives, ampliacions o noves activitats a realitzar segons la demanda que hi hagi. D'altra banda s'estableix una comunicació fluida i constant entre els agents a través dels diversos canals, i s’aposta per la proximitat. Tot i així, en el desenvolupament de cada projecte en particular se segueix una metodologia específica d'acord amb les peculiaritats de cada un d’ells.

Fases

Per elaborar el pla territorial Lluçanès, Territori Educador, el Consorci del Lluçanès, amb el suport de la Diputació de Barcelona, va realitzar l'any 2013 un estudi i una diagnosi sobre els recursos socioeducatius, les infraestructures i els agents implicats en el territori, comptant amb la participació i implicació d'agents referents. Partint de l'estudi de diagnosi i de les aportacions recollides d'agents socioeducatius del territori, es va dissenyar el pla territorial educatiu.

Ja en la fase de desplegament, el pla d'acció bianual va definir les línies estratègiques i les accions a dur a terme en el marc del Lluçanès, Territori Educador durant el període 2016-2017, i en l’actual, el 2018-2020. Per poder estructurar el projecte, les actuacions es divideixen en diferents línies estratègiques. En primer lloc, la petita infància; en segon lloc, l’acompanyament a l’escolaritat, que inclou el suport a les famílies, la millora de l’èxit escolar, els extraescolars i els centres educatius, i, en tercer lloc, l’educació permanent, que incorpora la formació per al treball, l’educació al llarg de la vida i la coordinació de recursos i la dinamització educativa del territori.

Recursos humans

Els responsables del projecte són els membres de l’equip tècnic de formació i educació i la direcció tècnica del Consorci del Lluçanès.

Hi participen tècnics i tècniques del Consorci del Lluçanès, els Serveis Socials, el Centre de Recursos Pedagògics, els Serveis de Joventut, l’Escola de Música i Arts, les escoles bressol, l’Institut Castell del Quer de Prats de Lluçanès i les escoles.

Cost i fonts de finançament

Els fons els aproten la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.

Punts forts

La voluntat de compartir lideratges, la participació transversal ciutadana i dels agents educatius, la implicació política i la comunicació a la comunitat.

Punts de millora

Una millor coordinació amb les escoles d’infantil i primària i la realització d’un taller de governança anual amb tots els agents educatius a la vegada.