Curs: Els pergamins als arxius municipals

15/06/2021 - 17/06/2021 10:00 - 12:00 3 hores o.patrimonic@diba.cat

Edició virtual. Plataforma zoom

Documentació

Dates: 15 i 17 de juny de 2021.

Durada: 3 hores.

Els documents sobre pergamí es troben presents o poden ingressar en un arxiu municipal, amb cronologies diverses que poden anar des de l’edat mitjana fins a l’època moderna.

El curs pretén definir aquest tipus de document, la seva naturalesa, els tipus més habituals que es poden localitzar en l’àmbit territorial d’un municipi en relació a la seva història política, social i econòmica. Un element clau és saber-los llegir, descriure’ls per poder difondre el seu contingut i situar-los en el context històric corresponent.

A continuació, la seva difusió i comunicació són cabdals. I en paral·lel a l’interès del seu contingut històric, cal garantir-ne la seva conservació i bon arxivament.

Per això, l’arxiver haurà de valorar si cal la intervenció d’un restaurador/a per tal que el document gaudeixi d’unes òptimes condicions de conservació, protecció i seguretat dins l’equipament d’arxiu municipal. I no podrem oblidar la seva digitalització que tindrà el doble objectiu de garantir-ne la seva conservació i difusió. Un arxiver i una restauradora ens situen en aquest curs amb aquesta doble perspectiva, l’arxivística i la conservació, respectivament.

Programa:

Dia 15 de juny: De 10 a 12 hores: Rafel Ginebra.

• El document en pergamí: concepte.
  • Tipus més freqüents.
  • Descripció.
  • Difusió.

Dia 17 de juny: De 10 a 11 hores: Marta Gabernet.

• Conservació

Docents

Marta Gabernet, restauradora del Laboratori de Conservació-Restauració de l’Oficina de Patrimoni Cultural.

Màster en Direcció de Projectes de Conservació-Restauració (UB, 2016), Postgrau en Direcció i Gestió d’Institucions, Empreses i Plataformes Culturals, Postgrau de Peritatge, Comerç i Conservació de l’Art i del Llibre (UPF, 2012 i 2004) i Llicenciatura en Belles Arts, itinerant Conservació-Restauració (2002). Com a professional independent en la conservació-restauració d’obra sobre paper i pergamí, ha desenvolupat la seva activitat en diverses Institucions Públiques (2002-2016). Des de 2017, forma part de l’equip tècnic del Laboratori de Conservació-Restauració de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona.

Rafel Ginebra, arxiver itinerant de l’Oficina de Patrimoni Cultural.

Rafel Ginebra i Molins (Vic, 1965). Doctor en Geografia i Història (Història Medieval)  (UB 1996), Màster en Arxivística (UAB 1998), Llicenciat en Documentació (UB 2003) i Màster en Documentació Digital (UPF 2004). Tècnic superior de cultura (gestió del patrimoni cultural i arxius), de la Diputació de Barcelona, adscrit a l’Oficina de Patrimoni Cultural com a arxiver municipal itinerant des de 2006. Vinculat a l’Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic des de 1987.

Assistents

Arxivers de la XAM – CST.