Noves oportunitats educatives 4.10:
Acompanyament i noves oportunitats educatives per lluitar contra l'abandonament escolar prematur (NOE 4.10)
Promoció de noves oportunitats educatives en la lluita contra l’abandonament escolar prematur per mitjà d’un sistema d’orientació i acompanyament a joves entre 16 i 24 anys en risc amb un suport tecnològic compartit que vertebri i universalitzi la informació a escala local.
- DIFUSIO I PREMSA
Dossier de premsa
Dossier de síntesi projectes transformadors
Presentació del projecte per a mitjans de comunicació 23/9/2021
- PROTOCOL D'ADHESIÓ
- JORNADES I PRESENTACIONS
- CICLE DE SEMINARIS NOE
- PUBLICACIONS
- MATERIAL DE CONSULTA NOE: QUATRE EIXOS
La corresponsabilitat del món del treball davant l’abandonament escolar prematur. Idees clau. Gerència de Serveis d'Educació. 2023
- VIDEOS
- CONTEXT
A Catalunya, el percentatge de joves que abandonen prematurament els estudis (17,4%) està per sobre de la mitjana espanyola (16%) i molt lluny de la mitjana europea (10,3%). A banda, sabem també que molts adolescents interrompen els seus itineraris quan compleixen setze anys –a vegades sense haver-se graduat en ESO– o simplement no continuen estudiant tot i haver-se graduat. Al nostre territori, les evidències també mostren que les probabilitats d’abandonar els estudis sense obtenir una titulació postobligatòria són molt altes, especialment entre els joves que es matriculen als cicles formatius de grau mitjà.
Les dades també ens diuen que les probabilitats de deixar els estudis de forma prematura no es distribueix de la mateixa manera entre tots els grups socials, més aviat trobem una sobrerepresentació d’aquells i aquelles joves d’origen migrat i de famílies d’estatus socioeconòmic i cultural baix. Aquesta situació, a més, s’ha vist agreujada per la COVID-19, amb un impacte que ha fet augmentar el risc d’abandonament escolar prematur en general i entre col·lectius més desafavorits en particular.
Des de les diferents instàncies, s’identifica l’abandonament escolar prematur com un desafiament prioritari. És especialment així per als governs locals, que veuen, a banda de la pèrdua de potencial social i econòmic, el cost personal i familiar que implica. Precisament des dels governs locals, ja fa temps que s’han posat en marxa serveis i recursos per fer-hi front, però els esforços, en vista dels resultats, són clarament insuficients. És per aquesta raó que el projecte NOE 4.10 proposa una estratègia molt clara per enfortir els governs locals en la reducció de l’abandonament escolar prematur i en l’augment de les oportunitats educatives.
En aquest context, la resposta des del món local requereix dimensionar el fenomen i consolidar estratègies a escala local, universalitzar la informació de la població jove de 16 a 24 anys, identificar la població en risc, estructurar xarxes interprofessionals que actuïn coordinadament en els respectius contextos territorials, comptar amb pautes i mecanismes per a una orientació i un acompanyament integral i longitudinal, i disposar de recursos educatius de transició de nova oportunitat educativa. Requereix, en definitiva, garantir la continuïtat educativa de tots i totes les joves fins que no només obtinguin un títol, sinó –i sobretot– que adquireixin les competències necessàries per desenvolupar amb èxit un projecte de vida personal, social i professional.
- CARACTERÍSTIQUES
El projecte s’ha concebut en format pilot, i compta amb la col·laboració de vuit ens locals que participen en el desenvolupament de les diferents actuacions previstes. Als vuit territoris pilot es formularà un marc local de noves oportunitats educatives que comptarà amb un espai o xarxa interprofessional. Aquest espai planificarà i estructurarà un treball coordinat, que inclourà mecanismes per orientar i acompanyar de forma personalitzada la població jove de 16 a 24 anys i farà ús de la plataforma o l’entorn tecnològic per programar recursos i fer seguiment de les trajectòries dels joves en risc d’abandonament escolar prematur.
Partint d’aquesta base, el projecte preveu compilar, documentar i homologar les pautes de formulació i de gestió del marc local de noves oportunitats educatives per poder iniciar el procés de transferència a la resta d’ens locals de la província.
- OBJECTIUS ESTRATÈGICS
- OBJECTIUS ESPECÍFICS
1. Reduir el risc d'abandonament escolar prematur (AEP) mitjançant un sistema integral i longitudinal d'orientació i acompanyament amb el suport tecnològic compartit que vertebri i universalitzi la informació de la població jove de 16 a 24 anys en risc a escala local.
2. Augmentar el potencial dels contextos locals per lluitar contra l’abandonament escolar prematur
3. Millorar l'equitat educativa mitjançant una resposta focalitzada en els i les joves
més vulnerables.4. Fomentar en la població juvenil la socialització, l’autonomia i la vinculació amb el seu entorn a través dels equipaments juvenils
- ACTUACIONS
El projecte desenvoluparà diferents línies d’actuació, totes elles encaminades a generar un marc local de noves oportunitats educatives, entès com una manera flexible de planificar i gestionar les estratègies i prioritats de cada territori per fer front a l’abandonament escolar prematur:
1. Marc de referència sobre polítiques locals de lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP) i noves oportunitats educatives a partir del relat i les contribucions dels ens pilot que participen en el projecte i d’altres experiències de referència.
El producte final serà un document guia que aportarà pautes per a la definició d’una política pública relacionada amb la matèria.2. Plataforma o entorn tecnològic que millori la informació i els processos de treball per fer seguiment de les trajectòries dels i les joves en risc d’AEP, i contribuir així a la gestió integrada de serveis i recursos a escala local.
El producte final serà una plataforma supramunicipal que facilitarà el seguiment i l’assignació de recursos de nova oportunitat educativa als joves de 16 a 24 anys en risc d’AEP a escala local i territorial.3. Espais o xarxes interprofessionals que planifiquin i estructurin el treball coordinat dels diferents àmbits professionals que intervenen en les trajectòries dels i les joves de 16 a 24 anys.
El producte final serà la consolidació d’un espai o xarxa interprofessional en cadascun dels vuit territoris, integrada per tots els perfils professionals que treballen directament amb els joves.4. Serveis locals o conjunt d’actuacions que contribueixin a la generació de noves oportunitats educatives dels i les joves de 16 a 24 anys en risc d’AEP a través de l’orientació i l’acompanyament personalitzat.
El producte final serà la creació d’un nou servei o la transformació dels existents als vuit territoris pilot.5. Formació per generar coneixement sobre els aspectes relacionats amb el projecte i per donar resposta a les necessitats dels ens que participen en la prova pilot.
El producte final serà, d’una banda, un cicle de seminaris, i, d’una altra, una oferta formativa específica.6. Difusió de les fites i resultats del projecte amb l’objectiu de facilitar la comunicació interna i externa.
Els productes finals seran notícies, infografies, articles... publicats principalment als butlletins d’educ@diba i de @joventut, a l’informe anual de l’Observatori de l’Educació Local i a El blog de l’educació local d’El Diari de l’Educació. La difusió a les xarxes socials també està prevista.7. Finançament per als ens locals que participen en la prova pilot i per als municipis que impulsen la continuïtat educativa entre la població jove d’entre 16 i 24 anys.
El producte final és l’aportació econòmica destinada a finançar els serveis previstos als convenis de col·laboració signats amb els vuit ens pilot. També es preveuen ajuts econòmics als municipis que impulsin actuacions i projectes que promoguin les noves oportunitats educatives. - ÀREES QUE HI PARTICIPEN
Responsable:
Àrea d'Educació, Esports i Joventut
Implicades:
Àrea d'Igualtat i Sostenibilitat Social
Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç
Àrea de Recursos Humans, Hisenda i Serveis Interns (web) - COST PREVIST I ANUALITAT DE LA DESPESA
3.900.000€
2020, 2021, 2022, 2023