22/05/2017 17:21 h.

Barcelona debat les línies estratègiques per assolir un turisme sostenible a les ciutats

En la Conferència Internacional "Turisme Sostenible en el marc de la Nova Agenda Urbana" organitzada per l’Ajuntament de Barcelona amb el suport de la Diputació, l’Agència Catalana de Turisme i l’Institut de Turisme Responsable (ITR).

Del 17 al 19 de maig, la ciutat de Barcelona va acollir la Conferència Internacional “Turisme Sostenible en el marc de la Nova Agenda Urbana”. L'acte d'inauguració va comptar amb la participació del tinent d’alcaldia d’Empresa, Cultura i Innovació, Jaume Collboni; el secretari general del Departament d’Empresa i Coneixement, Xavier Gibert; la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa; el president de l’Institut de Turisme Responsable (ITR), Tomás Azcárate;  i per videoconferència, el secretari general de l’Organització Mundial de Turisme (OMT), Taleb D. Rifal, i Joan Clos, secretari executiu de ONU-Habitat.

En el discurs inaugural, Jaume Collboni va destacar que “el turisme ha d’estar al servei e la ciutat, de la seva convivència, no a la inversa, i ser compatible amb el model de ciutat que volen els barcelonins i barcelonines”.” Com a ciutat global”, va seguir Collboni,  “tenim el repte de treballar per un turisme sostenible i de qualitat, desconcentrat i desestacionalitzat”. El tinent d’alcaldia responsable de l’àrea d’Empresa, Cultura i Innovació va posar el focus en què “necessitem una gestió de la taxa turística que ens ajudi a revertir els beneficis del turisme i compensar els barris que suporten una càrrega més feixuga”, i va recordar que “malgrat els problemes de la gestió del turisme, el 86% dels ciutadans i ciutadanes pensa que es beneficiós per la ciutat, tot i que la meitat alerta que arribem als límits”.

Per la seva part, el regidor d’Empresa i Turisme, Agustí Colom, va participar a la Taula rodona sobre “Ciutats turístiques més sostenibles i resilients, compromís amb el clima”. I en la seva participació va destacarel nou paradigma en la gestió del turisme a Barcelona i va assegurar que “ara és el moment d’aliniar la governança amb el turisme i superar l’etapa que ha viscut Barcelona on es plantejava una governança i en paral.lel una promoció intensiva com a destí turístic”. “En poc temps aquesta ciutat ha entrat en la dimensió del turisme massiu, i ara hem de fer polítiques efectives per mantenir una ciutat amb mixtura d’usos, on l’activitat turística sigui sostenible, però de la mateixa manera que altres activitats que es donen a la ciutat, i que si no són sostenibles, no seran”, va asseverar regidor. “Barcelona no és una ciutat que s’hagi construït per als turistes i si no som capacos d’equilibrar acabarà creant una fractura social i econòmica”.

En la conferència van participar experts en turisme sostenible, clima, innovació i convivència, entre d’altres, així com representants de governs locals i agents i operadors del sector per debatre sobre les estratègies i mesures a assolir per a un turisme sostenible. Aquesta s’inscriu en l’agenda de Nacions Unides, que ha declarat 2017 com a Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, en el qual les ciutats constitueixen un camp prioritari d’aplicació dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible.