27/10/2021 09:08 h.
El Servei Integral de Protecció de l’Habitatge de Mataró ha atès 359 casos en el primer any de funcionament
Després d’una fase pilot que va coincidir amb el confinament, el nou servei va iniciar el seu funcionament l’octubre del 2020 comptant amb el suport de la Diputació de Barcelona i de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i amb la col·laboració de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Mataró.
Aquest servei d’informació, assessorament i intermediació en matèria d’habitatge té un caràcter preventiu per aconseguir que la ciutadania no perdi el seu habitatge habitual. En el primer any de funcionament el SIPH ha tramitat 359 expedients amb un 42% de casos resolts, la majoria de lloguers entres particulars. També s’han gestionat intermediacions hipotecàries i de lloguer amb grans tenedors.
El Servei Integral de Protecció de l’Habitatge (SIPH) és un servei de caràcter preventiu d’informació, assessorament i intermediació orientat a persones que es troben o podrien trobar-se en risc de perdre el seu habitatge habitual. Després d’una fase pilot que va coincidir amb el confinament, el nou servei va iniciar el seu funcionament l’octubre del 2020 comptant amb el suport de la Diputació de Barcelona i de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i amb la col·laboració de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Mataró. A nivell municipal, Habitatge treballa conjuntament amb Benestar Social, Consum, PUMSA i les Oficines d’Atenció Ciutadana per abordar cada cas des d’una perspectiva global que ajudi a trobar la millor solució.
En el primer any de funcionament (octubre 2020- octubre 2021) s’han atès 359 casos dels quals s’han tancat 117 i la resta estan en tràmit. El 35,7% dels expedients pertanyen a la línia de lloguers entre particulars i la resta correspon a la línia de relació amb grans tenidors ja sigui amb relació hipotecària (12,4%) o de lloguer (34,7%). També hi ha un 16,8% d’expedients sobre ocupacions i un 0,3% de temes de consum.
La taxa de resolució (expedients que s’han pogut tancar sobre el total del expedients oberts) és del 42% essent la taxa més elevada en relació amb el lloguer entres particulars (57%) i menor en la resta de línies mostrant que la intermediació amb grans tenidors suposa processos de gestió més llargs i dificultosos. Dels expedients tancats, 64 ho han estat en forma d’intermediació, 36 com a assessoraments i 11 com a informacions. El percentatge d’intermediacions que ha finalitzat amb un acord entre les parts ha estat del 81%.
La majoria de l’origen dels expedients, 219, s’han iniciat al Servei d’Habitatge de l’Ajuntament o a l’Oficina d’Habitatge; 59 provenen de Benestar Social; 57 des de les Oficines d’Atenció Ciutadana i 24 directament dels ciutadans per mitjà de la Seu Electrònica.
SIPH
El Servei Integral de Protecció de l’Habitatge (SIPH) té com a principal objectiu contenir els processos de pèrdua de l’habitatge en aquells moment on encara existeix marge per la negociació entre els diferents agents.
A nivell municipal és un treball transversal l’Oficina d’Habitatge de PUMSA, el Servei d’Habitatge, el Servei de Benestar Social, el Servei de Consum i les Oficines d’Atenció al Ciutadà. I a banda del nivell municipal, el SIPH treballa amb altres administracions i organismes com són la Diputació de Barcelona, l’Ofideute de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i el Col·legi d’Advocats de Mataró. En aquest sentit, el SIPH forma part de la xarxa del Servei d’Intermediació en deutes d’habitatge (SIDH) que promou conjuntament la Diputació i el Servei Ofideute de la Generalitat.
Aquest nou servei va néixer amb vocació d’aglutinar tots els agents implicats en el sector de l’habitatge per afrontar d’una forma pionera, global i transversal les diferents situacions amb les que es pot trobar la ciutadania, en un àmbit complex.
A diferència d’altres punts d’aquesta xarxa en altres municipis, on només es treballa qüestions relacionades amb grans tenidors i hipoteques, l’Ajuntament de Mataró aposta perquè sigui un servei complert, oferint a més assessorament i intermediació en l’àmbit del lloguer entre particulars i integra tota l’oferta de recursos en l’àmbit de benestar social i de consum treballant de forma coordinada.
A nivell de personal, el servei compta amb un professional d’atenció ciutadana, el suport d’un treballador de l’àmbit social i tres juristes que realitzen l’assessorament i la intermediació.
Per accedir al servei es prioritzarà el format electrònic i per tant cal fer el tràmit a través de la Seu Electrònica de l’Ajuntament.
En els casos que això no pugui ser, el ciutadà també es pot descarregar l’imprès de sol·licitud i lliurar-lo personalment a l’Oficina Local de l’Habitatge o a les Oficines d'Atenció Ciutadana, sempre amb cita prèvia.
Per demanar cita prèvia a l’Oficina Local d’Habitatge s’ha d’anar al carrer de Pablo Iglesias, 63, 1a planta, despatx 12 o trucant al 93 757 85 38. Per fer-ho a l’Oficina d’Atenció Ciutdana, es pot fer trucant al 93 758 21 00 (Centre), al 937990201 (Cerdanyola) i al 937964503 (Rocafonda).