06/11/2023 11:21 h.

Els mercats municipals de Sant Joan Despí participen a la campanya de conscienciació per reduir els envasos d’un sol ús

La campanya Mercats Sostenibles, adéu als plàstics d'un sol ús!, impulsada per la Diputació de Barcelona, s'organitza per conscienciar la ciutadania sobre els problemes associats a aquest tipus de residus

Els mercats municipals -Les Planes i del Centre- de Sant Joan Despí són dos dels escenaris on s’està duent a terme la campanya Mercats Sostenibles de la Diputació de Barcelona, juntament amb Badia del Vallès.

Aquesta, pretén conscienciar a les persones usuàries dels mercats sobre la importància de reduir els envasos d’un sol ús, mitjançant l'ús de bosses de roba, envasos reutilitzables o el carretó de la compra. Tot combinant el comerç sostenible i el consum responsable en benefici del medi ambient i de la salut de les persones.

Els plàstics d’un sol ús són un material molt utilitzat pel seu caràcter lleuger, resistent i barat, però són un dels principals contaminants del sòl, de l’aigua i de l’aire, ja que són molt difícils de reciclar i en la seva producció es consumeix molta energia i recursos. A més, el seu ús generalitzat, i molts cops indiscriminat, fa molt difícil la seva gestió degut a que es converteix en un problema de dimensions planetàries

És per això que els mercats municipals, exercint el seu paper de referents territorials i comercials i d'espais de cohesió social, són un espai ideal per portar-hi a terme actuacions de sensibilització per tal de modificar hàbits.

La campanya consisteix en el fet que cada cop que un client compri sense generar residus d'un sol ús, aquest li podrà demanar als paradistes dels mercats el “passaport sostenible” per tal de rebre un segell. Quan la persona usuària hagi reunit 10 segells, rebrà una bossa reutilitzable de cotó que se li lliurarà com a obsequi. A més, i com a incentiu, podrà participar en el sorteig de tres lots de productes de residu zero a cada mercat.

La campanya Mercats Sostenibles també involucra l’alumnat d’ESO d'instituts de Sant Joan Despí, mitjançant un projecte educatiu d’Aprenentatge i Servei (ApS). Aquesta, és una innovadora metodologia educativa que combina l’adquisició de competències amb un servei a la comunitat.

Durant el projecte, els alumnes descobreixen els impactes negatius que tenen els plàstics d’un sol ús, donen a conèixer la iniciativa i participen en la recollida i l’anàlisi posterior de les dades, sensibilitzen a les seves famílies i les animen a participar en la campanya i aprenen a plantejar alternatives de consum tant conscient com sostenible.

Al llarg del projecte, que finalitza el 2 de desembre, l’alumnat fa una primera visita al mercat per conèixer la problemàtica i treballen activitats a l’aula, on els acompanyen educadors. Després, tornen al mercat per exercir d’informadors de la campanya. Finalment, els joves també participen en l’acte final de tancament de la mateixa, acompanyats dels paradistes i dels representants institucionals.